Translate

måndag 5 februari 2018

Hjärtats Hus

Hej vänner.
Nu är det dags för lite uppdatering känner jag. Hjärtats  Hus. Visionen som blev verklighet. Ja, så är det faktiskt.
Du som läst min blogg under åren kanske kommer ihåg då jag besökte Maggies Cancer Caring Center i Skottland våren 2014. Fantastiska möten med goa människor som har gett stort intryck på mig och det vidare arbetet för att få igång ett Hjärtats Hus här i Sverige.
Så var vi tre tjejer som jobbade under en tid. Stina och Evelina och jag. Vi besökte politiker, läkare, patientföreningar och jag vet inte allt. Vi fick kontakt med Regionens medarbetare och på den banan är det nu.
Under hösten sökte Regionen medel från Allmänna arvsfonden och medel kom. Nu äger Region Jönköpings Län projektet Hjärtats Hus och det skall nu drivas framåt och utvecklas vidare. Planen är att det skall öppnas upp ytterligare Hjärtats Hus i länet.
Förra veckan blev det ännu ett reportage i tidningarna här på höglandet. Vi passade då på att avisera att vi behöver fler Volontärer, som ju är stommen i hela verksamheten. Utan våra goa volontärer skulle inte Hjärtats Hus fungera.
Fick igår ett mail från en läsare som sett vårt upprop och som nu vill komma in som volontär. Så roligt detta är.

Här är länken till reportaget.

https://www.smt.se/article/hoglandet-far-eget-hjartats-hus/

Nu ser vi fram mot en spännande utveckling. I princip varje onsdag har vi öppet i flygeln vid Ryhovs Herrgård i Jönköping kl 13-18. Den som på något sätt är drabbad av cancer, som sjuk, som närstående, under behandling eller har det bakom sig. Spelar ingen roll, alla är välkomna. Och vi är stolta att säga att vi har ca 30 besökare hos oss varje onsdag. Många av besökarna är dessutom män, vilket gläder mig mycket. Det blir väldigt trevliga grupper och härliga diskussioner. Som jag skrev tidigare så är volontärerna guld värde. 
Ja, det är en spännande framtid vi går till mötes. I morgon har vi träff i arbetsgruppen då vi skall diskutera vidare utvecklingen av tex en hemsida och mycket annat. 
Vi som jobbar i detta känner oss rika, tänk vad många goa människor vi får lära känna. Goa besökare och deras närstående, goa volontärer, goa medarbetare. Ja, det är häftigt att det kan bli så bra.

En av våra besökare heter Kristina. Hon är så duktig på mycket. Att måla, att skapa, att fota och inte minst att redigera och ordna med bilder.

Jag lägger här en av hennes bilder som hon gjort. Tack goa Kristina.



Nu vill jag önska dig en fortsatt fin kväll. Och du, berätta gärna för dina medmänniskor att vi finns. Tillsammans kan vi göra stor förändring och göra världen lite lättare att orka med då man ex drabbats av denna sjukdom.
Du kan också följa oss på Face book Hjärtats Hus.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.