Translate

måndag 27 juli 2020

Nog bor vi vackert så säg.

Hej säger jag denna måndag kväll.
Måste få skriva några rader så du inte tror jag har bäddat ner mig fullständigt. Var ju inte så vidare värst positiv i mitt förra inlägg.
Jag tog mig modet att ringa vårdcentralen, ville ta lite prover för att se mina värden, blodtryck mm. Men då jag dras med mitt onda i halsen mm så blev det först till att ta coronatest. Jag fick inte komma annars.  Och då det visade sig att jag inte hade det så fick jag efter viss tvekan komma innanför dörrarna och ta lite blodprover. Och så vänta på dem.
Allt visar sig vara bra. Så varför jag mår som jag gör och varför jag är så innerligt trött det vet jag faktiskt inte.
Men då vet du det i alla fall, jag är på benen och springer på ungefär som vanligt igen. Har ännu några dagar kvar på min semester, så jag skall allt komma tillbaka med energi och engagemang.

Jag sitter nu vid mitt köksfönster och blickar ut mot sjön. Det är mängder med gäss som simmar mittsjöss. Och inne i viken ömsom simmar och dyker lommar och njuter av en fin kväll. Ja, idag har det ju varit uppehåll, faktiskt hela dagen. Kors i taket. Igår eftermiddag damp det ner 21 mm regn här IGEN. Så jag behöver inte vattna ute idag heller...



Ett par svanar njuter av lugnet här på landet. De med.

Igår ja. Då var det söndag och vi fick längtan efter att få plocka svamp. Så vi tog några papperspåsar, vår korg och såklart lite fika med oss till skogar ikring. Och gissa om vi fann svamp?! Har aldrig tidigare kommit hem med så mycket.


Efter att ha rensat och förvällt så har jag idag fryst in 8 liter kantareller! 43 påsar. Så nu blir det inga konserverade champinjoner ett år framåt. 
Häromdagen plockade jag 24 liter vinbär. Ska snart repa av blad också och frysa in så jag har till vinterns vinbärsjuice. Vitaminer. Mums.

Tanken idag var att jag skulle ge mig ut och måla. Har man hus så finns det alltid något som måste göras vid dem. Men vi fastnade på kontoret istället. Har uppdaterat pärmar till våra skogsmaskiner med utskrifter på alla oljor och annat som finns och används i skogsbruket. Det skall man ha, så är det. Blev många sidor att skriva ut och sätta i ordning men är nu nästan klar med det.  Hoppas på uppehåll i morgon så jag kan ut och jobba då. 


Måste få lägga ut en bild på blommor från vår trädgård också. Här är det Astrid Lindgren, rosor som jag fick av goa vänner för sex år sedan. Nu är busken gigantisk och blommar som aldrig förr. Underbart. 


Måste få berätta en liten rolig historia jag hörde i affären härom dagen. Var och handlade lite mat. Ja, jag är inte så ofta i andra affärer, håller mig gärna ifrån större folksamlingar. I kön framför mig stod i alla fall en kvinna som bar munskydd. Bakom henne kom en kille med sin son som var sisådär sju år skulle jag tippa. Sonen säger spontant , så som barn gör: Varför har du den där på dig i ansiktet?
Hans pappa förklarar att det är en ansiktsmask och att hon har den för coronas skull. 
Då svarar han: Låter du som doktorn gör då?

Ha ha. Kvinnan sa dock inget, varken före  eller efter. Men jag tyckte det var ett klokt argument i alla fall.

Har du lyssnat på några av årets sommarpratare? Om inte, gör det. Så många goa berättelser jag fått ta del av i sommar. Väcker så många tankar hos mig då jag får höra andra berätta från sin barndom och andra upplevelser. Verkligen intressant. Och så älskar jag introt- musiken som är till detta program. Det är det mest somriga för mig, och helt ljuvligt att det får vara som det alltid varit. Då är det sommar.

Önskar dig en fin kväll nu och en skön natts sömn. Att vi får en fin tisdag i morgon. Måntro vad för spännande som kommer att hända då? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.