Translate

fredag 5 april 2013

Jämtländsk vår

Ännu en solig morgon. Ännu en kall morgon. Och ännu en fredag.
Patrik sa på morgonen att en sådan här vår som vi har haft i år kommer det dröja länge innan vi får uppleva igen, att det var senast på 80 talet det var så här kallt och klart så länge.
Kanhända han har rätt. Men för mig känns det fullständigt naturligt. Inget konstigt alls.
Jag tror det beror på att jag är uppväxt med dessa kalla och klara och underbart vackra senvinter dagar i Jämtland.
Helt plötsligt bara smäller det till och våren kommer raskt. Samtidigt som snön rinner i diken så blommar tussilagon. Allt kommer på en gång. Så lär det bli här i söder i vår. Helt naturligt.
Förbered dig på en intensiv och snabb vår med andra ord. Passa på att njuta dagar du kan, stanna till vid vägkanten och titta. Och snart får vi stanna till och lukta på tussilagon också, dåååå är det vår. Just lukten av tussilago är bland det härligaste jag vet.

 
Nog är det vackert så säg. Och nog är det förunderligt hur det kan komma något så vackert och såååå gult från det som för ögat ser så dött ut. Fantastisk är vår natur.

 
Taklöken har vaknat till liv efter en lång tuff vinter där under snön.
 
Nu ska jag ut med mina hundar. Måntro om jag möter någon ny blomma idag. Vi såg en koltrast från vårat köksfönster nyss. Ett vårtecken som duger det med.
Önskar dig en toppenbra fredag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.