Translate

onsdag 10 april 2013

Vårkänslor

Jag har väl aldrig längtat sååå efter solen och värmen som denna vinter. Jag blir glad varje gång solens strålar når in genom fönstren. Känns att det varit en lång vinter.
Och igår fick jag uppleva ett riktigt vårtecken....

 
Såååå skön känsla att få gå ut i lågskorna, som har stått undangömda senaste halvåret! Sådan frihetskänsla. Jag har ärligt talat gått i mina läderstövlar hela vintern. Nästan så man hajar till att det drar om vristen!

 
Den vackra krokusen kämpar sig upp ur den gamla myllan.
 
Ja, nog är det fantastiskt.
Hör på radion att det nu finns en kollektiv garderob! Ingen dum ide alls. Smart, att få gå och låna klädesplagg istället för att alltid köpa nytt. Det kan ju också vara lättare att få testa nya stilar och så då. Och så är det ju såklart en jättebra ide med tanke på vårat slit och släng samhälle, så mycket vi kasserar som egentligen är helt och riktigt.
Apropå nya kläder. Jag köpte ett par nya jeans för en tid sedan. Nu har jag lovat mig själv att tvätta dom bums, att inte använda dom en gång till innan jag tvättat dom! Detta är ju knepigt men visst är det alltid en fräsch känsla att sätta på sig något helt nytt klädesplagg. Och man kan i bland dra sig för att tvätta det för tidigt. Men saken är den att jag känner lite klåda på benen då jag har dessa byxor på mig. Och jag har hört att det inte är helt ovanligt att man reagerar på nya kläder då det är så mycket kemikalier i dom! Inte klokt. Varför i all sin dar ska det finnas massa kemikalier i kläder och textilier? Hur nyttigt är det för oss? Hur påverkade blir våra små barn????
Det här är riktigt skumt tycker jag.
Nästa tanke blir , hur blir det för vår miljö? Allt vi tvättar så åker ju kemikalierna ut i vår natur. Hur mår vårat grundvatten av detta?
Inga lätta frågor. Men det är klart att tankarna går till om det kan finnas kopplingar mellan allt detta och de sjukdomar vi ser kommer allt mera i vårat samhälle, som tex cancer i olika former.
Hörde av en kompis i går att hon ska delta i en jättestor undersökning där dom ska följa ett stort antal kvinnor under flera år, där dom tar reda på uppväxt, på genetiska faktorer såsom cancerdrabbade tidigare släktingar, till hur dom lever och äter etc.... Detta är nog hur viktigt som helst tror jag. Att hitta "bovarna" som skadar våra kroppar.
Maten vi äter, kläder vi använder, leksaker vi sätter i barnens händer, shampoo ,hårfärger mm som vi använder, doftessenser i olika miljöer etc etc. Ja, forskning och letande efter svar kan vi nog lägga hur mycket tid och pengar på som helst tror jag. Sedan är ju ett annat steg att rå över exempelvis reklamen som öser över oss.´Och de stora bolag som tjänar massor med pengar på sina produkter såklart och kämpar med all energi för att övertala oss hur bra deras vara är.
 Jag har tänkt på det många gånger sedan jag fick cancern, hur en kompis till mig hade mist sin mamma i just bröstcancer och dom hävdade att det skulle kunna bero på deodoranten som hon använt. Ja, jag har faktiskt vant mig av med att använda dom, det är ju om man tittar på innehållsförteckningen väldigt stor del zink och andra onyttigheter som vi lägger direkt mot den tunna huden under armhålan. Nära våra lymfkörtlar.... Ja, jag är inte alls främmande för tanken att det kan påverka oss negativt.
Mycket att tänka på.
Idag ska jag i alla fall äta mina egna tillagade köttbullar till middag, gjorda på älgkött. Fast det är klart, pastan har jag ju inte gjort själv, så den har jag inte koll på.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.