Translate

söndag 24 januari 2016

Semmeltider och hungrande djur.

Hej alla där ute.
Nu skulle du se hur jag sitter här i soffan. Med laptopen i knät och en hund på min vänstra axel. Nära nära, det är hennes mantra. Värmande och gott är det.
Har haft en jätteskön och slö dag så här långt. Njuter av skidåkning på teven. Förra söndagen idkade vi angelfiske här ute på sjön. Och pimplade. För första gången i mitt liv lyckades jag få en gädda på pimpelspöt! En två kilo tung gädda. Inte illa, eller hur? Tur att hålet i isen var stort nog så jag fick upp den.

 
Vi har kört ut ensilagebalar till rådjuren. Känns gott att kunna hjälpa dom då vi har fått en sådan rejäl vinter. Tvära kast är det från dag till dag, då temperaturen varierar otroligt. Ja, det pendlar fort från timme till timme ibland.


Fåglarna får också mat såklart. Talgbollarna är favoriten men svålen från julskinkan smakar också bra. Och så en kärve att krypa in i och njuta av såklart.

I morgon blir det en spännande dag. En vanlig måndag men inte vanligaste för min Oscar. Han och hans kompanjon och arbetskamrater på Haga Tårtcompani och Bageri är nämligen nominerade till DNs gulddraken för andra året i streck. Och i morgon skall det avgöras. Jag hade ju möjlighet att få vara med dom vid förra årets nominering och den spännande stunden då resultaten skulle delges var oerhört nervkittlande. Nu får jag hålla tummarna hemifrån istället och heja på på avstånd. Lycka Till önskar jag er alla. Ni som vill kan hitta filmen med de nominerade på:

 http://www.dn.se/sthlm/nominerade-till-gulddraken-2016-kafe/

Oscar roar sig med att visa tårta på ett lite annorlunda sätt. Kreativt som vanligt. Ha ha.  Jag blir så glad då jag ser deras arbetsglädje. Snart skall jag åka upp till huvudstaden och hänga på bagerierna så mycket jag kan och hinner. Måntro om jag skulle ta och skriva en önskelista av smaksensationerna jag skulle vilja testa? En tio i topp lista.
Som du säkert vet så är ju semmel-hysterin igång igen, i alla fall i Stockholm. Oscar och gänget skapade ju semmel-pizzan förra året . Gissa vad det blev i år? Jo, en semla med blodapelsin och blomgrädde! Och inte nog med det. Under varje vecka fram till fettisdagen kommer han att hitta på nya smaker. Kan till och med komma med asiatiska influenser. Spännande, eller hur?

Nu ska jag väcka min axelvärmare och ta o bege oss ut i snön. Önskar dig en fortsatt trevlig dag och en bra vecka.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.