Translate

tisdag 25 augusti 2020

Chipslåda i skyarna.

 Hej alla ni som läser mina rader. Hoppas du mår bra. Jag har parkerat här i köket där jag njuter av solen utanför fönstret. Lite för svalt för att sitta utomhus denna afton. Känns att sommaren börjar släppa sitt tag och snart kommer den härliga hösten med frisk och hög luft. Då naturen ändrar skepnad, i regnbågens alla färger. 

Snart skulle det varit dags för Adelövs marknad, alltid första torsdagen i september. Men detta år blir ju såklart inte den av heller. som så mycket annat. 

Jag skall strax öppna upp en sida jag precis börjat följa. mat_stockholm. Ja, mycket skall man vara med om. Men de skall visst laga chipslåda ikväll, det kan jag följa live. Det är inte jag som hittat på detta gamla recept, o nej. Men min Oscar har visst tipsat och höjt denna rätt till skyarna så nu skall det upp till bevis. Ha ha, det blir spännande att se vad de tycker om det då den står där varm och god. Mums, jag kan känna smaken av underbart gott.... Nyttigt? Nej, det är väl inget som är nyttigt i den rätten. Men gott....

Jag måste dela med mig av lite bilder här idag. Var ute och fotade lite i trädgården. Ja är du trött på blommor så får du bläddra förbi. 


Blev så glad då det även i år kom en vacker stockros. Denna är gammal i min rabatt men alltid så ståtlig och vacker.


Fick en tomatplanta av Oscar i våras. En vinbärstomat. Jo, de är små nästan som vinbär men kan inte säga att de påminner för övrigt om vinbär. Massor med små på gång så jag hoppas på värme ett tag till.


En gammal lilja har lyckats sträcka sig upp mot skyn. Dessa fantastiska lökar.


Det här är ett Ödesträd. En gammal krukväxt. Min mormor hade den och jag har fått plantor av min mamma som i sin tur hade blommor från mormor. Det underliga med denna blomma är att den är lite lurig med oss. Mors vill inte blomma. Kvittar hur mycket hon pratar och grejar med dem så blir det bara gröna blad. Mina har tvärtemot nästan blommat innan de fått blad, somliga år har de varit helt översållade med blommor. Just detta exemplar vissnade ner totalt förra våren, alltså våren 2019. Tappade alla blad och återstod bara en torr gren som slingrade sig runt bågen. Jag gjorde dock som jag brukar göra om sommaren, jag ställde ut den och har vattnat lite sparsamt under sommaren. Tog in den under hela vintern utan att ett uns av liv syntes till. Ut igen i våras och döm om min förvåning när den nu för några veckor sedan började visa tecken på liv igen!  Så glad jag blir. 
Så du som har en sådan här, släng den inte, även om den ser helt död ut. Den kan komma igång igen. Kanske behöver den bara vila upp sig emellanåt.



Nog med blommor nu. Oscar fyllde ju år , som han alltid har gjort i augusti månad. Ännu ett gott kalas där vi även njöt av kräftor. Såklart hade Oscar med sig tårta. Wow, vilken härlig chokladtårta. Med lite inslag av kaffe till mångas förtjusning. Grattis Oscar. Önskar dig en underbar framtid. 


Igår kväll var det lite ruskigt och svalt. Till och med Mio tyckte visst det. Eller kanske laddade han för natten. Han ser i alla fall ut att njuta.


Häromnatten tog vi en övernattning i vår lilla stuga. Inte fel att vakna till denna utsikt till frukost. Jag älskar denna plats på jorden. Här råder ett lugn och en frid som är så skön. Zita njöt hon med minsann. 

I lördags åkte jag för att titta på hundar! Alltså, jag saknar mina älskade hundar så fruktansvärt. Ja, vi har ju vår härliga Zita kvar. Och hon har jag sällskap av också. Men det blir ju inte riktigt samma sak att ha en hund som kan springa lös och hänga runt benen vid min sida hela tiden. Släpper jag Zita ur sikte så tar hon snart upp en älg eller varför inte ett vildsvin..... så som hon skall göra.

 Har inte kunnat titta på bilder förrän nu på mina fyrfota vänner och inte har jag heller kunna tänka mig att eventuellt bjuda in en ny fyrfota vän i familjen. Men nu känner jag att såren börjar läkas och längtan kommer tillbaka. Har tittat och läst om alla möjliga och kanske omöjliga raser. Fastnade för welsh springer spaniel. Och fick kontakt med uppfödare inte långt härifrån. Sagt och gjort, jag bad att få komma. För att se hur de ser ut i verkligheten. Och de var så fina och härliga som jag hade hoppats på. Nu är det bara frågan vilket årtionde jag kan få tag på en valp? Det är ju en väldig efterfrågan på hundar och katter i dessa corona tider. Ja, det är väl bara till att söka vidare och hålla tummarna att jag får napp någonstans. Jag tänker att är det meningen att en liten welsh skall komma till oss så dyker hon upp på ett eller annat sätt. 

Nu är jag tillbaka till jobbet och försöker att tillsammans med alla våra goa volontärer bygga upp en framtid igen för Hjärtats hus. Det är inte helt enkelt i denna tid med pandemi. Men vi vill tro att det skall fungera på något sätt. Vi har ju våra promenader igång på flera orter och bjuder nu in till samtalsgrupper i Jönköping till att börja med. Vi hoppas kunna smyga igång lite försiktigt så att man även kan få träffas fysiskt och även inomhus då ute temperaturen sjunker. Den här isoleringen och ensamheten som många lever med nu är grym på flera sätt. 

I fredags skulle det ha varit inslag på Radio Jkp från oss, Hjärtats hus i Tranås. Men då hände ju en tragisk atack där en ung kille omkom, vilket såklart upptog större delen av alla nyhetsinslag den dagen. Usch, så onödigt våld det finns. 

Vi hoppas att vårt inslag kommer nu på fredag istället. Vi vill ju nå ut till så många som möjligt.

Nu skall jag ladda inför chipslådelagandet på instagram. Ha ha. Önskar dig en fortsatt fin kväll. 

                                                              Chips, chips, go kväll.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.