Translate

tisdag 8 augusti 2023

En helg i Hullaryd-supersuccé igen

 Ì dag stormar Hans runt huset och vänder upp och ner på dynor och annat på altanen, träden viker sig och vi hoppas de skall orka hålla emot. Regn har vi fått i massor och mer är på väg. Ja, vädret styr vi inte över. Jag har haft en fin dag på kontoret, perfekt att kunna jobba inne då.

För ett par helger sedan var det ju dags för ännu en Helg i Hullaryd, för jag tror femte gången. Ja, från början var det ju Oscar och Henrik som själva drog igång detta i det lilla samhället. Men nu, sedan ett par år tillbaka, är stor del av byn engagerade, vilket är jätteroligt och väldigt bra. För var skulle vi göra av alla besökare annars?????Vi hade otroligt tur med vädret även denna gång. Lite småskurar under lördagen på dan men inget som störde o tala om. Killarna hade ordnat med tält så det fanns sittplatser till kaffegästerna. Då de öppnade upp kl 11 var det inte så många vid insläppet så jag tänkte att det blir nog kanske lite lugnare i år! 

Men tji fick jag. Dröjde bara några minuter så var kön ett faktum och AnnKatrin och jag körde järnet vid serveringen medans det var febril aktivitet i köket för att hinna producera bakelser, våfflor, kaffe, diska i takt med att porslinet sinade, ja det var verkligen full rulle. Jag skojade och sa till besökare att detta är enda gången på året då jag har chans att verkligen köra med min familj, då jag löpande får ropa på mer kaffe, mer bakelser, mer porslin osv. Ha ha.

 David laddar med lite kaffe mellan våffelgräddningen

 Min kompis AnnKatrin kämpar vid min sida.

 Vad sägs om denna goda bakelse?! 

Henrik bjöd in till guider i Tingshuset, fulla grupper varje gång under bägge dagarna. Det är så roligt att så många är så intresserade av att se hur de tar hand om detta gamla hus med så mycket historia i. Numer får ju även besökaren ta del av hur de har restaurerat spänntak, målat med linoljefärg, snickrat och byggt, ja käre vänner så de har grejat genom åren. 

 Jag fick bidra med en bukett till hallen

Vid starten på lördagen var det invigning av den nya klockstapeln. Det fanns nämligen en på det gamla tingshuset, men den klockan köpte Stjärneborg för många år sedan. Killarna har försökt få köpa tillbaka den men inte lyckats. Så det fick bli en annan klocka, så fint klingar den också. Under dessa två dagar fick den slå en gång i timmen, då Henrik bjöd in till guidning. Perfekt. Och såklart har pengar från tidigare år använts till att bygga även denna klockstapel.


I december -22 var Oscar med och dukade Jul-dukning på Rosenlunds Herrgård i Jönköping, en tävling som han för övrigt vann. Dagen till ära fick nu de som kom in på guidningen se exempel på en somrig dukning. Vackert, eller hur?

Lördags kvällen var det förbokat med pizza och quiss. Fullbokat direkt. Tempot högt att få ut alla pizzor, underhållning från ungdomar från bygden, innan Henrik körde quisset. Och så blev det såklart dans där Henrik fick spela och göra det han älskar så mycket. Man ser verkligen hur han njuter.


Söndagen blev i ett något lugnare tempo. Vi hade kö även då men inte riktigt samma tryck. Den här dagen hann jag titta upp och byta några ord ibland till våra gäster. 

Allt kunde packas ner torrt på kvällen innan himlen öppnade sig och regnet sköljde ner igen. Måndagen var riktigt ruskigt väder så de hade verkligen vädret på sin sida även detta år.


Gänget som jobbade denna helg. Tack Oscar och Henrik att vi fick vara med.

På söndags kvällen hängde Kerstin med oss hem för att bo hos oss några dagar då resten av familjen var på en liten semester. Så vi myste. Denna lilla tjej kan verkligen, liksom sin bror, förgylla tillvaron helt fantastiskt. Vi åkte till Tranås på måndagen för att handla. Och fastnade bägge två vid ett skyltfönster med fina klänningar för barn! Otroligt rolig känsla att få gå in och köpa en klänning som hon själv fick vara med och välja, till det också några hårspännen såklart. Farmorslycka.

Vi plockade mycket blommor, nu är det mycket lila som gäller. Och det finns många lila blommor då man ser sig omkring....


Nog är väl blåklockor lite lila i alla fall......

Ja, den här sommaren har varit lång tycker jag. På ett positivt sätt. Kanske har det att göra med att jag inte har haft semester som jag haft på senare år, nu är jag ju "min egen" igen och då bara rullar tiden på. Ingen panik att semestern tar slut eller så. Det känns skönt. Jag har landat i att jag inte skall jobba på Hjärtats hus, det blev bra. Men såklart kommer jag att hänga med på ett hörn. Jag har blivit inbjuden att komma till träff på Hjärtats hus i Eksjö i september, då jag skall berätta i ord och bild hur det kom sig att det blev Hjärtats hus. Det ser jag fram emot. Och såklart kommer jag att titta in på träffar ibland, längtar ju efter alla goa människor jag fått lära känna genom åren. 

Nu är vi inne i augusti, sommaren är inte slut, även om man kan tro det då man tittar ut genom fönstret idag. Jag hoppas på en fin höst, då vi kan vara ute mycket. Det finns hur mycket som helst att göra här på gården och så mycket vi vill. 

Jag hoppas vi får leva vidare och njuta vidare av det vackra vi har omkring oss. Tänk om världen kunde inse vilket farligt spel som äger rum på många plan nu! Jag tänker på kriget i Ukraina och flera andra jobbiga oroligheter i världen som känns som de eskalerar. Vart är vi på väg egentligen? Människan må ju vara en av de dummare skapelserna på jorden. Till och med djuren börjar göra uppror, attackera människor på olika sätt. Eller är det att allt visas och pratas om på ett synligare sätt i världen idag? Jag har inte svaret på den frågan men min önskan är tydlig. Låt oss få leva i fred och frihet, låt oss få sprida kärlek istället för hat, låt oss få visa respekt istället för rädsla. 

Efter en lyckad Pride vecka så känner jag stor glädje och stolthet över vårt land. Tänk så många människor som samlades under dessa dagar med kärleken till medmänniskan i fokus. Nästa år skulle jag vilja få gå med i det tåget genom Stockholms gator.

Störst av allt är kärleken. 



1 kommentar:

  1. Barbro Birgersson8 augusti 2023 kl. 23:01

    Trevlig läsning! Ha en fortsatt skön sommar

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar här om du vill.