Translate

måndag 26 januari 2015

Haga Tårtcompani och Bageri

Kan jag ha det bättre än jag har idag? Knappast.
Sitter vid ett litet mysigt marmorbord med en mässingljusstake och en god caffe latte på #Haga Tårtcompani och Bageri. Folk kommer och köper det ena goda efter det andra. Jag njuter av atmosfären, lugnet och glädjen som genomsyrar hela butiken. De härliga dofterna av nybakade Sockerkringlor, kanelbullar, brioche, Hagas Lilla, Hagas Dinkel, mackor med västgöta kloster ost, lunchmackor med kallrökt lax och ägg och dillmojo. Frestas av det vackra glasskåpet som står fyllt av tårtor, tryffel biscvi, blåbärssmothie,  Och massor annat gott.
Och så vet jag att det kommer att finnas morotssoppa med dragon till lunch idag. Helt underbart.





 Stockholm har vaknat och vardagen är tillbaka. Jag fick uppleva måndagsrusningen idag på tunnelbanan. Oscar åkte hemifrån redan vid 4.30 medans jag låg och drog mig till framåt åttatiden. Utanför fönstret ringlade långa köer på Essingeleden. Och i tunnelbanan var det som sagt trångt. Det är då förväl att tunnelbanan finns. Tänk om alla dessa människor skulle trängas i biltrafiken också! Det skulle bli kaos. En man stod (som så många andra) och läste i sin mobil. Fick väl ett roligt sms eller vad det var, han gav till flera goda skratt. Då vi stannade vid nästa station öppnades dörren bakom honom och han var nära att ramla bakåt vid dörren. Skrattande och snubblande över sin väska kommenterade han det hela med att , idag är det typisk måndag!

Efter en kort promenad var jag så framme vid dörren till detta underbara ställe på Torsgatan 75.
På dörren står det numer:




Då jag nu sitter här slår mig tanken hur det var för ett år sedan. Då Oscar och Anna jobbade febrilt och öppnade sitt drömbageri just i januari månad. Det är ett helt år sedan jag var med här och fick den äran att ta del av vad bagaryrket handlar om. Tänk vad tiden går. Ja, jag har förstås varit här många gånger under året, men då fick jag känna på verkligheten, nu bara njuter jag.
Nu är här flera underbara människor som arbetar och gör att besökaren känner sig välkommen.

Skylten på dörren vittnar om deras engagemang och framsteg. Att bli nominerade i White Guide är ju fantastiskt.
Och så sitter jag här idag. Och det faktiskt av en speciell anledning. Idag sker prisutdelningen till DNs Gulddraken. Där Oscar och Anna och hela gänget på Haga Tårtcompani och Bageri är ett av fem nominerade konditorier/kafeer. I eftermiddag ska det offentliggöras vem som vinner.
Fantastiskt.

Är jag stolt och glad eller? Ja, såklart.
Inte bara för att jag är mamma till Oscar, inte bara för att jag får vara med idag. Nej, jag är stolt för jag vet vilket otroligt målmedvetet arbete det står bakom denna framgång. Ett fokus framåt, en vision som tagit form efter hårt arbete.
Är jag förvånad att de är nominerade? Nej, inte alls. Det är ju helt logiskt.
Om jag ser tillbaka detta året så är det ett fantastiskt år på flera sätt. Så mycket har hänt.
Såklart inte bara roliga saker. Det har varit tufft också på flera sätt, men idag fokuserar jag på det roliga.

Nu ska jag jobba vidare lite här i min lilla dator. På min vision om Hjärtats Hus. Mera insamling av statistik och försöka sammanställa underlag vad det är vi behöver för att komma igång. Hör på nyheterna att för första gången är en tidigare patient anställd av landstinget i Göteborg, tror det var så. Hur som haver så hoppas jag hon kan vara till stor hjälp nu och jobba framåt för cancersjuka och anhöriga.
 I morgon har jag ett möte inbokat här i Stockholm som jag hoppas ska ge nya tankar och ideer.
På torsdag ska jag få lyssna till och träffa en tjej som arbetar i organisationen Ung Cancer. Och så hoppas jag få ett nytt tillfälle att möta politikerna hemma i Jönköping framöver.
Så ser livet ut just nu för mig.
I morgon kan jag berätta hur det gick vid prisutdelningen. Hur det än går så ska de vara stolta här, det är då helt klart.

Hade tänkt lägga in flera bilder härifrån men får inte till det idag.... får komplettera det senare!

Grattis till Haga Tårtcompani och Bageri till nomineringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.