Translate

torsdag 11 juni 2015

Nu är sommarn kommen, nu är sommarn här...

Äntligen säger jag. Ja, idag var det riktigt varmt och gott. Jag gick i bara linne och arbetsbyxor och stängslade ute i betena, riktigt gott. Tror minsann jag har fått lite sol på näsan också.
Hörde på nyheterna i morse att i Steckinjock fick de plöja fram bilar i nyfallen snö! Huga mig. Känns avlägset nu bland blommande siren och liljekonvalj. Men vårt avlånga land bjuder på stor variation och en och annan överraskning.

Det har slagit mig många gånger under denna vår och försommar att fågelsången har varit otroligt intensiv och minsann långvarig. Inte brukar väl fågelsången vara så här intensiv så långt fram på sommaren?
Underbart att vakna till fågelsång utanför sovrumsfönstret och även nu, klockan är halv tio på kvällen, hör jag fåglar spela och drilla utanför mitt fönster. Ljuvlig musik.
Vi har också fått sällskap på altanen, två nya vänner som vill dela boning med oss. Och jag har inte hjärta att förstöra för dom utan hoppas att de lär sig att trivas med oss som sällskap. Än så länge verkar de inte bry sig nämnvärt. Titta ska du se....


Minsann är det inte paret herr och fru ladusvala som bygger bo. Precis utanför vårat köksfönster. Ja, här kan man bli sittande och bara njuta av deras iver att bygga och planera sin boning. De är mest aktiva under morgon och förmiddag men kommer allt oftare även under senare del av dagen för att titta till det hela. Undrar hur de planerar, vad har de för tidsplan måntro? Här sitter i alla fall en och jobbar medans den andra är beredd med mera byggmaterial. Teamwork på hög nivå. verkligen.


Sämre vy kan man ha det på gräsklipparen. Var tvungen att trycka på bromsen idag då jag passerade syrenbusken i lagom näs-höjd. Helt fantastiskt. 
Detta år måtte vara ett fint år för studenter och bröllop. I alla fall då det gäller den fantastiska blomprakten. 

Idag fick jag göra en utryckning under morgonen. Med skruvdragaren i högsta hugg tog jag en sväng via Gränna. Ja, jag åkte med bilen förstås. Passade på att handla då jag kom till civilisationen. Har gått här hemma på gården nu i tre dagar och pratat med hundar och katten så det kändes rent lyxigt att se människor. Köpte då även en veckotidning, Hänt i Veckan. Nämligen reportage angående Haga Tårtcompani och Bageri alldeles egna prinsessbakelse till vår stundande prinsessa Sofia. Nog ser det gott ut så säg?


Ja det är lite dråpligt. Enda gångerna jag köper veckotidningar är då sonen är med. 

Nu börjar det dra i ögonlocken. Dags att dra sig till sängen även om det fortfarande är helt ljust ute. Dessa nätter är helt fantastiska, egentligen skulle man inte alls sova, men se då blir det inte bra i morgon. Några timmars vila för huvud och kropp är allt bra. 
Och efter att ha dragit stängseltråd och skrapat fönster, klippt gräs mm så är kroppen ganska nöjd känner jag.
Hoppas du har fina dagar och hinner njuta av vår fantastiska natur du också. Jag laddar för en ny morgondag med nya syrener i näsan och en och annan gräsmatta som jag ska angripa. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.