Translate

torsdag 21 juli 2016

Att bara vara.

Hej vänner.
Hoppas du mår bra, riktigt bra. Ute skiner solen stundtals idag och det är varmt. Riktigt varmt. Sommaren går, dag för dag, timme för timme, minut för minut. Har du tid för att njuta av dagen? Hinner du bara sitta ner och bara vara? Hinner du ta in av dofter och ljud som bara finns under dessa sommarkvällar? Jag hoppas det.
Har du semester? En av de vanligaste frågor i dessa dagar. Jag som egen företagare brukar svara med ett svävande svar, njaeee, inte så mycket av det i år. Senast jag hade semester i flera veckor i sträck var 2007. Och sammanhängande semester med min man i flera veckor har jag aldrig varit med om. Så är det att vara egen företagare. Fördelen med att inte ha flera veckor i streck kan ju vara att jag inte behöver få ångest för att den snart är slut. Jag minns att man räknade ner, även om det var roligt att komma tillbaka till jobbet. Man hade så stora förväntningar inför dessa semesterveckor.

Nu vill det till att fånga dagen då den kommer. Fånga stunden då den infinner sig. Just nu är en sådan. Så nu sitter jag ner här en stund och skriver av mig lite tankar. Tänk att det är så skönt att skriva.

Tusen tankar går genom min skalle. Som vanligt. Men jag har kunnat släppa taget lite om "alla" måsten, "alla" ska göra, "alla "punkter som står på att göra listan, ja i alla fall stundtals. Så jag känner mig lugnare och mera till freds nu än på lång tid. Stor del tror jag det beror på att jag vet att Hjärtats Hus kommer att öppna dörrarna i augusti, att jag inte har mycket att förbereda inför det utan vi har läget under kontroll, att vi är flera som är med då, att våra underbara volontärer vill vara med. Det känns tryggt. De senaste två somrarna har mycket energi gått åt att fundera och våndas över hur vi skall komma igång, i vilken form, vad nästa steg skall kunna bli, vad jag skall göra för att få det till verklighet osv. Den här sommaren kan jag vila lugn i tanken att det är en verklighet. Känns oerhört skönt.

Helgen som var kunde vi ta en snabb sväng till Jämtland. Väldigt snabb. Tog semester fredagen! så vi åkte tidigt på morgonen och kom hem söndag kväll. Men jag hann med att få vara med mor och far i några timmar i alla fall. Och det kändes väldigt värdefullt. Är så glad att ha dem, att kunna åka hem ibland, även om jag önskar det kunde vara oftare.
Vi tog en härlig promenad på söndagen, far visade sina vackra gärden och ängar, där blommor har fått återhämta sig och växa fritt i år. Fantastiskt. Så länge sedan jag såg sådana ängar. Numer slås ju allt tidigt för att bonden skall få ut mest möjliga skörd. Men då far inte längre har djur så njuter han nu av blommor som han minns sedan han var barn. Ja, vi gick där och tittade och njöt tillsammans. Och hundarna njöt, ja vi njöt allihopa. Jag plockade en underbar bukett som nu står på mitt köksbord.


 
Moa och Zelma njöt bland blommor och fjärilar.

 
Prästkragar, röda underbara klöver, rölleka, blåklockor och flera andra blommor som jag hade ynnesten att få plocka även som barn . Underbart.
 
Då vi kom hem ramlade vardagen på igen och jag har rumlat runt med allt möjligt. Allt ifrån att måla fälgar på skogsmaskinen, hämta oljor för service mm till att skörda i trädgården. Minsann är det ett rikt både blom- och bär- år .

 
Vinbärsbusken tyngd av mängder av vinbär.


Fryser in bär tillsammans med bladen. Så är det bara att ta upp en påse och koka av, sila och röra i LITE socker så har vi juice i vinter. Så gott och känns som det är mycket vitaminer kvar. Lyx, eller hur?

Du som läser min blogg vet att jag förra året hade svalungar på altanen. Det har vi haft i år också. På en annan stolpe, precis bredvid bordet där vi sitter då tillfälle ges. Nu är ungarna ute och du kan tro att det är full fart med flyguppvisningar då de svischar förbi i väldig fart. Tala om att de är snabba och skickliga flygare, den farten och kunna parera och missa både våra huvuden och annat som kan dyka upp på altanen. Fantastiskt.

I förrgår hörde jag syrsorna för första gången denna sommar. Alltid lika speciellt att höra deras sång. Utanför huset har vi en get och hennes kidde som går och njuter i det gröna. I rosorna är det miljoner humlor och bin, ja det sjuder verkligen av liv nu.

Ja, nu har jag suttit ner några minuter. Nu lär jag ta tag i vardagen igen. Skall försöka få igång en gammal gräsklippare i eftermiddag och köra av lite gräs. Och så har en självgående gräsklippare stannat på ett ställe, så den måste jag försöka skrämma liv i. Men först ta en dans med min dammsugare, byta hårtussarna från våra fyrfota kompisar så de kan lägga dit nya. Kontoret är klart för dagen. Kaffet står på och solen är nu framme igen.

Önskar dig en fortsatt fin dag. Oavsett om du har semester eller ej.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.