Translate

söndag 27 november 2016

Adventstid

Tänk så är vi där igen. Än en gång får vi uppleva adventstid då vi tänder våra ljusstakar och njuter av ljuset det sprider, då det är så mörkt då dagen skymmer tidigt. Snön är borta här i Småland vilket gör det än mörkare. Vad gott det då är att få tända lite mera ljus och belysningar i och runt våra hus.

Snart är det lucia. Och jag gläds extra i år då min goa brorsdotter Olivia blir Tranås Lucia.




https://goo.gl/PAu8qR

Jag ser fram mot kröningen i Tranås Kyrka då jag hoppas kunna vara med och få njuta av deras sköna sång och värme. Och jag önskar att du Olivia och ni alla i luciatåget får njuta av upplevelsen. Det lär vara en intensiv period och ett minne för livet. Allt gott önskar jag er.
Det är dessutom så att flera av tjejerna i tåget bor i Adelöv. Så roligt tycker jag.

Idag tar jag det lite lugnt än så länge. Och det är ju söndag så då kan man ju få göra det. Jag har klarat av ett pass på kontoret och betalat räkningar. Det är lite turbulent i huset då mina små hundar inte är riktigt bra. Vi tror att det är något virus/maginfluensa! Har inte tänkt på att hundar kan få det. Men det började med att Zelma blev helt sabb i magen för ca en och en halv vecka sedan. Hon var knepig i magen i  sju dygn vilket innebär ett evigt spring även på nätterna för att hon skall få komma ut. Hon är jätteduktig på att säga till men det har inneburit att jag har legat på soffan nere för att snabbt komma till undsättning och få släppa ut henne, gå ut med henne.. Hon är bra nu men så i onsdags var det dags för Moa. Nu är vi inne på fjärde dygnet så det ser ut att bli en sjudygns sjuka även för henne. Bara att bita i och sova de stunder vi får. De är pigga för övrigt och hämtar sig bra, det är huvudsaken. Nu hoppas jag bara att de andra hundarna klarar sig, det räcker så här.

Vad händer för övrigt här då? Ja, till veckan så laddar vi för att hälsa ännu flera besökare välkomna till vår mötesplats Hjärtats Hus. På onsdag är det dags igen, kl 13-18. Förra onsdagen var vi ca 20 besökare och det känns att reportagen i tv gör verkan nu så att fler hittar till oss. Känns jättegott att få känna att vi kan vara till stöd för varandra och hjälpas åt. Verkligen gott. Snart släpper Region Jönköpings Län en film som vi tror skall vara till god  hjälp för att sprida informationen om oss också.

På onsdag skall jag göra något jag kanske inte trodde att jag skulle göra. Jag har bokat tid hos Team Olmed i Jönköping för att få göra ett inlägg till mitt bröst. Jag har inte brytt mig om att göra något efter min canceroperation för sex år sedan. Men känner att jag sliter ut bh-ar  på löpande band och linnen och tshirtar hänger snett på min kropp. Ja, det ser faktiskt rätt dumt ut. Så nu efter senaste mammografin då jag fick ett okay igen. beställde jag tid för att få hjälp med detta. Jag kommer aldrig att göra ett operativt ingrepp för att justera eller fixa. Aldrig. Men ett inlägg kan ju vara bra hjälp. Ja, vi får se hur det går. Det blir en ny upplevelse.

Nu brinner det gott i braskaminen, på tv visas 15 km herrarnas skidor från Finland. Damernas redan avklarad. Som jag förstod det så gick det inte alls bra för Charlotte Kalla. Och jag önskar att ALLA har förståelse för att det inte måste vara kris eller katastrof då det inte lyckas, att hon är en vanlig tjej också med känslor precis som du och jag. Att vi är ödmjuka och stöttar henne och inte dömande. Jag tycker mig se så många hårda ord och kommentarer mot våra fantastiska idrottspersoner. Önskar att vi kunde vara mer berömmande och uppmuntrande i stället. Det skulle alla vinna på.

Jag skall ta och baka lite lussekatter nu. Har längtat länge men inte haft tiden att göra det. Nu skall det bli. Trots att det är söndag.

Jag önskar er alla en riktigt fin adventstid nu. Var rädd om varandra. Ta vara på dagen i dag och tänk på dina medmänniskor.

  Som jag vill bli bemött, så skall jag också bemöta mina medmänniskor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.