Translate

tisdag 4 juli 2017

Du är vacker

Måste skriva några snabba rader innan jag går ut och målar.
I går hade jag tid hos veterinären för några av våra hundar. Vaccination stod på schemat. Men så fick även min goa Zelma följa med för att matte ville ha en liten avstämning hur jag skall ställa mig till hennes alltjämt växande knöl. Hon är rädd för miljön hos veterinärer och satte i nödbromsen redan vid dörren. Hon visar verkligen med hela sin kropp att hon inte vill gå in över huvud taget. Det är dels det som gjort att jag inte har valt att göra något vid knölen som hon har haft nu några år.
  Jag har ju dagligen funderat om jag gör / gjort rätt som inte har opererat henne, om jag skulle ha tagit tag i detta redan då jag första gången kände knölen. Det var en av mina frågor igår..
Veterinären kände igenom henne, konstaterade att hon har väldigt fint hjärta, inga blåsljud. Snart tolv år gammal, fött sex fina valpar. I princip helt döv men hörsel lär man sig att leva utan. Inga problem Vi har vårat teckenspråk.
Men knölen, ja den var hon tämligen säker på att den inte är godartad. Hade jag kommit med frågan till henne då jag upptäckte den hade hon avrått från operation. Puh, så gott att höra. Att det är en aggresiv variant av cancer , det har jag anat, men så skönt det var att känna att jag nog tog rätt beslut i alla fall.
Zelma får njuta av livet, hon har aldrig behövt gå med tratt på huvudet, har aldrig behövt någon operation eller skadat sig. Enda gångerna hon har varit hos veterinär är i samband med valparna och vaccinationer. Nu är hon klar med den delen. Nu skall hon inte behöva åka dit fler gånger.
  Vi tar dag för dag nu, Zelma och jag. Hon sover väldigt mycket och det är ofta jag tittar till på henne om hon fortfarande andas då hon ligger så stilla och sover så djupt.
Hon får springa här på gården, gå runt och skälla som hon vill. Hon går ut och in som hon känner för. Så vill jag hon skall få ha det resten av hennes liv. Då är jag glad.
Jag fick en medicin till henne för att vi misstänker att det är en livmoderinflammation på gång. Och kanske kan den tabletten bromsa upp tillväxten lite också, man vet aldrig.
Jag tittade in på apoteket i Boxholm på hemväg. Har aldrig varit där. Men så glad jag blev. Vilket ställe. Vilken underbar personal. Bra bemötande och glada miner, roliga diskussioner med kunder och allmänt hemtrevligt. Då jag skulle betala ser jag en lapp på betalningsterminalen "Du är vacker"! Kan man annat än bli glad? Jag var tvungen att kommentera att det var första gången jag besökte detta apotek och  måste säga att de är väldigt trevliga. Vad tror du svaret då blev? Jo: -Ja men det är ju för att vi har så trevliga kunder.
Härligt va? Jag var jätteglad då jag kom ut till mitt gäng i bilen. Det gjorde min dag.

Filmade Zelma en liten kort stund häromdagen. Se och njut. Det gör jag.


Nu kallar penseln på mig. Ut i solen och jobba lite. 
Önskar dig en fortsatt fin dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.