Translate

tisdag 26 juni 2018

Livet rusar på och jag försöker hänga med.

Som jag längtar efter att få skriva här ibland. Men min tid räcker helt enkelt inte till.  Så många upplevelser jag skulle vilja dela med mig av, så många inspirerande samtal jag skulle vilja dela. Men var tar tiden vägen?  Jag har nog åter igen landat i facket att ha för många järn i elden på samma gång. IGEN!
Nu har det gått flera veckor sedan jag sedan skrev på min blogg Igen!
Som många av er vet så kör vi på i vårt projekt med Hjärtats Hus. Jag laddar som bäst för att få semester, för första gången på flera år uppleva känslan av att få semester. I alla fall vad gäller projektet. Som egen företagare blir det ju aldrig riktigt semester, det måste ju köra på. Det är den klassiska frågan man får nu, vad skall du göra på din semester? Hur många veckor har ni? Jag tror jag har diskuterat detta tidigare på min blogg.... och jag landar alltid i samma dike, som egen företagare har man inte semester som andra. Som egen företagare får man ta chans till ledighet dag som faller in, en dag eller flera dagar då det fungerar för ens verksamhet. Så är det. Men inget att klandra andra för, det är eget valt.
Men i år känns det i alla fall som jag laddar för semester. Jag skall verkligen försöka landa och vila i tanken att vi gjort ett bra jobb med projektet terminen som ligger bakom. För att ladda batterierna och köra vidare.
Så rullar livet vidare och jag kör på som vanligt i vårt företag men med mera fokus hemifrån. Det känns som semester för mig.
Håller nu som bäst på att sammanställa vad vi gjort under våren 2018. Vilka möten vi haft, vilka personer vi träffat osv. Och det är verkligen många , då man skriver ner undan för undan. Ibland kan det vara bra att se lite i backspegeln att det faktiskt har hänt en hel del.
Ibland är det bra att stanna upp. Om än bara för en liten stund.

Hur rullar det på då? Jo, vi har i snitt 27 besökare varje onsdag. Det ökar sakta men säkert så att säga. Det blir ju lite kluvet att önska fler besökare då jag helst önskade att ingen skulle behöva komma till oss, att cancern inte existerade över huvud taget. Men så är inte verkligheten. Vi lever i en värld där människor blir sjuka och vi har funnit och arbetat fram ett koncept som fungerar. Jag är så stolt och tacksam för att köra detta vidare och ser med stor förväntan inför vad framtiden har att erbjuda.

Jag får följa människor som jag lärt känna, som nu inte mår bra pga sjukdom, direkt som drabbad eller som närstående. Det är sjukt jobbigt men jag kan bara finnas med och stötta. Jag får vara viss om att vi gör vad vi kan och att vi ger möjlighet för människor att få kraft och stöd av varandra, stöd som de inte skulle ha haft om inte Hjärtats Hus fanns.
Jag får också lyssna till glada besökare som vittnar om hur roligt de har det hos oss. Hur de blir stärkta av gemenskapen de får hos oss. Det är coolt och mäktigt. Det är dessa personliga möten som gör att jag brinner av energi att föra detta vidare. Det är därför jag är där jag är. Så är det.

Skillnad för denna sommar är att vi kommer att hålla öppet vid några tillfällen under juli också och även början av augusti, trots att det egentligen är stängt. Vi kommer att ha Sommarkväll på Hjärtats Hus. 11/7 mellan kl 15-20. 25/7 mellan 15-20 och 8/8 mellan 15-20. Sjukdomar tar ju inte semester så vi kör på.
Vi har stort stöd av våra underbara volontärer så vi skall rodda detta också.

Många är intresserade från andra delar av landet. Har bokat in studiebesök idag och har fler på gång. Vi har under våren haft besökare från Sydney och Singapore, från olika verksamheter i vår region och landet.  Roligt såklart att det finns intresse, vilket än mer ökar min känsla att vi har hittat rätt. Att detta är något som kommer att bestå.

För övrigt då? Mitt liv består ju inte av bara detta arbete. Nej, jag är väl medveten om det. Men som jag är skapad och formad så har jag svårt att gå in i något halvhjärtat. Det blir gärna fullt ös och lite till......
Jag skall verkligen försöka hålla mina arbetstider till hösten och jag Vill verkligen hinna tillbringa mera tid med mitt älskade barnbarn. med mina underbara barn, med de mina helt enkelt. Njuta av livet innan det tar slut.
Jag vill lägga mer tid på vårt företag, på våra suveräna anställda som gör ett fantastiskt arbete. På gården, på våra kära hundar.  Ja det är så mycket jag vill.

Nu lär jag lägga igen min dator och försöka sova några timmar. I morgon skall jag åka till Värnamo för ett möte och diskussion om framtiden och möjligheter till att öppna upp Hjärtats Hus där. Sedan har vi utflykt med tjugotalet besökare hem till en av våra goa medarbetare i arbetsgruppen. Efter det hoppas jag kunna summera och stänga igen den delen för några dagar. Lycka till till mig!

Att ha fokus på att leva här och nu är inte alltid lätt, då man möter människor som tas ifrån den möjligheten. Det som för många av oss ses som en självklarhet kan för många ryckas från dom i ett andetag. Livet är föränderligt.
Ta vara på dagen, tala om för de dina att de är värdefulla för dig. Skjut inte upp allt till morgondagen.
Lev livet här och nu.
Jag kan inte vara mer tydlig än så.

Marie Steen och jag visar upp våra västar som kom idag. Dessa skall alla som springer med oss på Blodomloppet den 14e augusti få bära. Vi lär synas. Visst är de fina så säg?

Önskar er alla en fortsatt fin sommar. Var rädd om dig och som sagt NJUT av livet. Det går inte i repris.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.