Translate

söndag 2 augusti 2015

Augusti är här


Ja, nu är augusti här. Och tänk att det blev en dag med sol och skapligt varmt som inledning. Jätteskönt. 
Denna lördag svepte förbi i rask takt med olika göromål. Inga fritidsproblem inte.
Kvällen njöt vi i alla fall tillsammans med goa vänner. Vi tog en liten båttur på sjön tillsammans innan vi lagade mat.





Vad blev det då att äta? Jo, det blev färska kantareller som våra gäster hade med sig.  Jag stekte dom tillsammans med gul lök och bacon. Efter det stekte vi potatisen och så köttet. Dagens kött var älgfile som vi hade liggande i egen marinad några timmar innan. Lite grönkål och ost i skivor till detta. Lite timjan på det sista och så njöt vi av läckerheterna. Det är så kul att laga mat på Murikan. Och blir så saftigt och gott.
Till kaffet njöt vi av färska hallon och glass.

Jag måste väl avge lite rapport också angående våra fem sval ungar. Hur har det gått? Jo, de växer och flyger för fullt. Jag trodde faktiskt att de skulle lämna boet och flyga bort från gården direkt. Men icke. Nej, de gillar ju altanen såklart. Detta resulterade i att då de lämnade sitt bo tog de istället sikte på "pinnen" som jag har över bordet på altanen, i taket,där satte de sig på rad och myste och diskuterade framtiden. Med den följden att de även gjorde sitt där de satt. Alltså på bordet. Jag fick skydda allt med plast och jag har skurat och fejat. Men nu har jag tröttnat. De är ju klara att flytta utanför altanen så häromdagen svepte jag in pinnen i fiberduk så de inte kan sitta där mer. Och så satte jag en låtsas uggla på bordet! Nu är altanen ren och fin, samtliga svalor tillbringar sittande tid på antennen på taket istället och de verkar trivas väldigt bra där med. De flyttar till högre höjder med andra ord. Med fin utsikt och gott om mat.
Ja, vi får väl se hur man ska göra nästa år. Jag anar att de kommer tillbaka nästa år. Men frågan är om jag vill "jobba" med detta då? Vi får se. Hur som helst har det varit väldigt mysigt att följa deras uppväxt. Och det verkar som de är glada och trivs bra här. Kul.

Idag är det söndag. Vi ska flytta djuren till nästa bete på en annan gård. Alltid lika spännande och jag hoppas de ska följa med oss snällt, allihopa. De kommer att gå på stigar i skogen de aldrig gått på tidigare. Men nu efter dessa veckor här har de ju lärt känna våra röster och förstå att vi leder dom till nya goda gräs. Hoppas jag.

Veckan som kommer vet jag ser lite annorlunda ut. Varför? Nja, det får jag återkomma till. Men jag hoppas att det blir en bra vecka hur som helst. Att det ska löpa på bra och framförallt att det ska bli roligt. Vi får se.

Ha det så gott alla vänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.