Translate

måndag 31 augusti 2015

Augusti månad närmar sig sitt slut

För alltid! Ja, aldrig mer kommer dagen den 31 augusti 2015 tillbaka. Aldrig. Nu är augusti snart slut och hösten gör entre. Den fina och vackra, med alla vackra färgskiftningar och frisk luft. Ja, jag gillar hösten.
I lördags kväll var vi ute och pyrschade bock som man säger. Vi smög ut ett par timmar innan skymning, smög tyst tyst ut i markerna för att få se något vilt. Och jag såg. Då jag kom ut på  ett litet hygge såg jag rumpan på ett rådjur som hoppade raskt iväg från mig.
Jag fortsatte att smyga tyst och försiktigt, fram mot ett torn mitt på hygget. Det är ganska kuperat där så man vet aldrig vad som väntar bakom krönet.
Då jag var ett par meter från tornet ser jag honom! Den fina bocken. Där står han, längst ner i hörnet mot skogen. Jag ser bara huvudet men kan se att det är en fin bock. Och strax visar det sig att han inte är ensam heller. Han har sällskap av en get. Så trevligt.
Vi kör samarbetet bocken o jag, då han vänder bort huvudet från mitt håll tar jag ett steg närmare tornet. Då han ser mot mitt håll står jag blick stilla. Då han vänder sig bort mot geten lyfter jag bössan för att se på honom i kikarsiktet. Jag förstår tidigt att jag inte kommer att kunna skjuta därifrån jag står, ser i princip bara huvudet fritt. Så jag får njuta av deras skepnader.
Efter en stunds utskällning så tar de det gemensamma beslutet att hoppa in i skogen igen. Så var det med det. Men njutbart var det. De var så fina.
I morgon skall jag till marknadsplatsen för att märka ut platserna till knallarna. För på torsdag är det dags igen. Årets stora tradition med Adelövs Marknad. Dagen då det kommer ca 40-50 000 personer för att umgås och handla och äta och åka karusell och kasta pil och ja, allt vad man nu gör på marknader. Hoppas vädret blir bra även detta år. Det brukar vara bra.


Här är en bild från båten en kväll i augusti. Vi kämpar på med kräftfisket, även om det är magert i år. Och blåsigt. Det har varit tuffa dagar att ro och hålla båten på rätt håll då burar skall vittjas och kräftorna ska mätas. Men det är roligt i alla fall. 

I går kväll såg jag på nyheterna om att Kina har lagt in förslag på att de vill bygga järnvägar i luften i Sverige! Tänk vad häftigt. Jag blev så full i skratt då jag som barn fantiserade om att det faktiskt en vacker dag skulle kunna vara bilar i luften i stället för på vägen. Fast jag tänkte mig nog mer som linbanor i luften , där folk kunde kliva in i små "vagnar" och åka kors och tvärs över vårt land! Ja, vem vet, Kanske blir det verklighet det med någon gång. Man vet aldrig. 

Idag har jag varit till bröstmottagningen i Jönköping och levererat vår cancerförenings sminkväskor. Vi ger varje nyopererad bröstcancerpatient en sådan. En rosa väska fylld med lite information om vår förening, med telefon nummer till personer de kan ta kontakt med om de vill prata med någon. Känns så bra att få göra en insats så här och veta att det kan betyda mycket för berörda. 
Jag var även in på A6 för att handla mat och lite annat. Blir lika ledsen var gång jag möter dessa människor som sitter utanför entren och ber om pengar. Ja, de satt föresten utanför sjukhuset också. Det är helt sanslöst vad samhället har förändrats på väldigt kort tid tycker jag. Jag mår så dåligt av att inte hjälpa alla människor som sitter med bedjande ögon. 
Jag har faktiskt vid ett par tillfällen gett något av det jag handlat. Vill inte ge pengar. Men inte lätt att stilla samvetet. 

Nu skymmer det snart på igen och jag ska ta mig en promenad med ett gäng glada hundar. Så ses vi här en annan dag.
Hoppas vi får en riktigt fin och härlig höst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.