Translate

måndag 16 november 2015

Mammografi, en livförsäkring

Ja, så har jag då klarat av mammografi undersökning. Fem år sedan jag avslutade mina behandlingar. Två och ett halvt år sedan jag slutade med den medicinska behandlingen.
En så bra livförsäkring detta är som jag verkligen önskar att alla kvinnor skulle ta chansen till då vi har den möjligheten i vårat land.
  Jag kan säga att natten till idag var tuff. Tankarna snurrar runt och jag kände faktiskt en skaplig rädsla inför dagens undersökning. Men tänk att jag hade sådan tur att en läkare fanns i rummet bredvid och kunde läsa mina bilder direkt. Så jag fick gå därifrån med positiva besked direkt. Fantastiskt. Och så skönt att allt såg bra ut.
Dock var detta besöket det sista för min del i Nässjö. Den enheten kommer nämligen att läggas ner och allt skall till Jönköping. För min del spelar det ingen roll, även om jag har trivts bra där. Men sköterskan var desto mera orolig. Vårt län är tämligen stort och farhågan finns att det kommer att bli svårt för många, framförallt äldre att ta sig till Jönköping för alla undersökningar. Bor man längst ut i länet, längst från Jönköping så blir det många byte mellan bussar och tåg för att klara resan.
Men samtidigt så har vi ju norrländska län som har betydligt längre avstånd och klarar det bra. Ja, jag vet inte vad jag ska tro.
Jag hoppas bara att det inte skall resultera i att ännu flera kvinnor avstår från att gå på mammografi, pga avståndet! Det vore verkligen ett bakslag.
Hoppas att länet/regionen kan arbeta för att få till bra kommunikationsmedel som underlättar för människor i regionen att ta sig till Jönköping. Det hoppas jag verkligen.
Eller kanske blir det en rullande mammografi-buss även i denna del av landet i framtiden?

I morgon skall jag till Jönköping. För att som patient få delta på en inspirations träff inför Framtidens ledarskap. Jag som patient. Hoppas det blir givande diskussioner och leder oss framåt.
På kvällen har vi trivselkväll i Tranås, med våra Victoria-medlemmar. Vi ska då äta gröt och göra blomsterkransar tillsammans. Det blir säkert trevligt.  Hoppas jag kan matcha ihop schemat bara.

Senare i veckan skall jag på gyn för undersökning. Längtar inte till det precis men längtar efter att få höra att allt är bra även i den delen av kroppen.

Ja, det är mycket som skall fungera och hänga med.

Nu ska jag sätta mig och läsa några kapitel ur min kära väns kommande bok. Det är en ynnest att få följa hennes skildring i text, att följa hennes vandring tillsammans med sin käre make som inte längre finns kvar här på jorden. Hon skriver så levande och så öppet.

Önskar er alla en skön kväll.
 
Här är en bild på Zita ifrån helgens jaktäventyr i de småländska skogarna. En väldigt lyckad och trevlig helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.