Translate

söndag 21 december 2014

God Jul önskar jag dig.

Ja så är det dan före dan före dan före dopparedan. Tänk vad tiden går. Sitter i soffan trött och nöjd med helgens skurande och städande. Hade inte planerat att dra igång sådan storstädning som det blev. Men det vill till att passa på då andan faller på. Drog igenom några garderober också och har möblerat om uppe i hallen. Då vi renoverade vårat hus här för två år sedan var ju planen att vi skulle kunna sitta där uppe och läsa och mysa och njuta av utsikten mot sjön. Men se så långt kom vi inte. Nog för att det stått ett par fåtöljer där men det har inte känts färdigt att sitta där och mysa. Nu packade vi upp min käre gamle vän, stereon som jag fick av mor och far i början av sjuttiotalet! Så mysigt och härligt. Har inte fått till skivspelaren ännu men hoppas att få liv i den igen också Har packat in mina vinylskivor och det kändes verkligen häftigt. Så där blev vi sittande halva natten Patrik och jag, lyssnade på gamla låtar och pratade. Jättemysigt.

Idag tog vi en promenad i skogen och hämtade oss en gran. Då lärde jag mig något nytt, Patrik visade mig hur frosten kan ställa till det i backen. Har ju hört om det men aldrig sett det så tydligt. Kolla här...

Svårt att se på bilden kanske men det här gruset har rest sig, lyfts, flera centimeter uppåt. Vilket leder till att det blir luftfickor under gruset. 


Här nere ligger det en sten, i en håla långt under gruset! 

Hörde idag om en jakthund som hade varit på jakt under dagen och kom hem med totalt trasiga tassar och då funderar de på att det är just detta fenomen som har ställt till det för hans tassar. Mycket troligt. Det blir ju jättevasst och frasigt detta.
Frostskadade plantor i skogen förstår jag också lite mer av allvaret med då frosten alltså kan lyfta hela plantan och rotsystemet. Inte bra inte.



Så vill jag önska dig en riktigt God Jul. En fridfull jul. Var än du befinner dig på jordens yta.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.