Translate

onsdag 31 december 2014

Önskar er alla ett riktigt bra 2015.

Nyårsafton, solen lyser från en blå himmel, bara några dimmiga molntussar dansar i rymden. Snön ligger fortfarande vit och ren utanför mitt hus. Jag sitter med fötterna i en hink med varmt vatten, sköööönt med andra ord. Riktigt skönt.
Idag är dagen då man ska summera året som gått. Vad var de lyckligaste stunderna och vad var det tragiska? Vad präglas årets av, något särskilt?
Ja, om jag ska börja med de roligaste minnena så är det förstås vår fantastiska resa tillsammans med grabbarna till Marocko i höstas. Helt magiskt och fantastiskt, en resa vi aldrig kommer att glömma. Senast i går kväll tittade vi på alla bilder via tvn tillsammans med svärmor och svärfar. Svårt att återge upplevelsen via bilder men i alla fall en liten inblick i det vi var med om.
Så var det mitt femtionde levnadsår också. Firade med närmaste familjen i maj och så hade vi vårat häftiga 100 årskalas i augusti. Jätteroligt och även det en fest vi sent ska glömma. Kanske mycket pga den icke så roliga grisen vi tänkt grilla och bjuda folket på men som i sista minuten fick bytas ut mot köpta fläskfileer och vätternröding! Ja, allt blir inte alltid som man hoppas och planerar. Så är livet. Mätta blev alla i alla fall och som sagt, en fest vi inte glömmer.


Min önskepresent på plats, Är så oerhört glad för den. Vacker idag också med ett snötäcke som skydd och hängande istappar som sakta släpper droppe för droppe från sig. 

Året 2014 har förstås präglats mycket av mitt och tjejernas idoga arbete framåt i vår vision om ett #HjartatsHus. Många roliga och inspirerande möten har vi varit med om och vår förhoppning är såklart jättestor inför nya året.
2014, ett år då jag är tacksam för de mina som lever och mår bra. Mor och far som jag inte får träffa så ofta jag skulle vilja göra, men som donar på och grejar i sina trädgårdsland, bakar sina tunnbrödskakor osv. Ja, jag är så tacksam att de har varandra och att livet är förhållandevis gott mot dom.
David som har sitt hus och arbete , att få dela tid med honom titt som tätt är en ynnest och jag är lycklig och stolt i hans närvaro. Stolt .
Oscar som öppnade sitt Haga Tårtcompani och Bageri i januari och redan efter ett par månader blev nominerad till white guide och dess fina utnämningar. Många smaksensationer har han skapat och fler lär det bli. Lycklig och frisk är han och hans familj.
Vår familj har utökats med en ny medlem, vår goa jämthund Zita. Ännu en kelig hund som ger oss glädje och mys i stora mått.
Min käre make som kämpar på med arbeten och diverse projekt. Vi har fått ett år till tillsammans friska och hela. Det är stort.
Jag har fått må allt bättre till kroppen tycker jag. I måndags var det fem år sedan de opererade bort cancern ur min kropp så hösten 2015 ska jag fira femårsjubileum som frisk! Det är stort.
Ja, det är ju så, att jag tar inget för givet längre. Längs vägen möts vi av krockar och smällar av olika karaktärer. Det är inte givet att få vara frisk eller klara av att leva med sjukdomar hur länge som helst. Nej året 2014 har också smällt mot oss. Vi har förlorat flera vänner som har varit tvungna att ge upp sin kamp om att få leva ett värdigt liv. Vänner som lämnat fotspår efter sig som vi alltid kommer att märka av på olika sätt. Om inte alltid rent synligt så finns det fotspår i våra hjärtan som vi kan ta fram när vi önskar.
Livet är grymt och inte rättvist. Det sägs så ofta och nog är det så. Blott en dag, ett ögonblick i sänder. Så är det. Ingen vet något om morgondagen, inte ens nästa minut.
Med andra ord så känner jag tacksamhet. Tacksamhet för de människor jag har fått lära känna, de som inte längre finns bland oss men ändå har lämnat så djupa och märkbara spår efter sig. Tänk att jag fick ta del av deras resa på jorden, olika mycket såklart. Vissa mer än andra.
En av dessa vänner sa till mig en gång : "Vi har bara jorden till låns en liten liten period av dess flertusenåriga historia. Vi ska vara tacksamma som får vara en del av historien och göra det bästa av det ansvaret. "
Tack för de orden. De bär jag med mig så länge jag finns kvar här på jorden.

Nu vill jag önska er alla ett riktigt Gott Nytt År. Önskar och tror att vi ska få ett bra år tillsammans. Var rädd om dig och ta väl hand om dig. Du är värdefull.

Nu ska jag ta upp mina blöta och mjuka fötter. Nu är de nog rena inför nya året.... Kram

2 kommentarer:

  1. Åh vilken fin blogg jag snubblade över!
    Så visade det sig att jag kände igen "författaren":) Önskar dig ett Gott 2015! Kram/ Kicki Lindberg

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar här om du vill.