Translate

söndag 10 maj 2015

Söndag den tionde maj.

Regnet kommer i skurar. Blommorna har fått sin dos av vatten för flera dagar framöver. Träden likaså. Liksom jag. Inte helt enkelt att arbeta utomhus då vädret varierar så hit och dit. Jag tycker det känns som att april har hängt med in i maj i år. Ena stunden tar vi på sydvästen och jackan, för att i nästa sekund hålla på att få smått värmeslag innanför klädtrasen. Av med jackan och mössan. För att snart känna hur vinden drar kallt i ryggslutet, precis där linningen tar slut..... Ja, sickna problem. Ilandsproblem.


Men nu ska vi väl i alla fall satsa och tro att sommaren snart är här. Och då kan man vara radikal på flera sätt. Ett är att skapa sig ett par nya skor.
Förra säsongens underbart sköna gummistövlar har egentligen gjort sitt. I alla fall i bemärkelsen av att vara täta gummistövlar. Men inte behöver man göra sig av med dom för den skull inte? Nej, då skapar jag mig ett par sköna smidiga kliva-i-och-ur-skor.


Se så bra det blir. Från stövel till stövla-sko! så hänger de med en sommar till. Nja, kanske inte att rekommendera att springa ute i vattenpölar med. Men ut med hunden skor duger de alltid bra till. Nästa steg är väl att skära av hälkappan också, så har jag mig ett par gummi-tofflor.

Apropå gummistövlar. Jag har alltid trivts väldigt bra i just gummistövlar. Ja, faktum är att det nog är ett av de skönaste plagg jag vet. Om det är ett par sköna , välformade, vill säga. 
Och jag vet fler som har eller i alla fall hade en viss kärlek till stövlar. Min Oscar hade en väldig förkärlek för allväderstövlar som barn. Ja så till den grad att han vägrade sluta använda dom en sommar då vi andra tyckte det var läge att ta på sig skor i stället. Det slutade med att far i stugan tog sonen under armarna, bar ut honom på andra sidan gräsmattan, tog av honom allväderstövlar och strumpor, satte resolut ner sonen på gräsmattan och lämnade honom där. Oscar står lite smått förtvivlad kvar och kräver att få sina stövlar. Ja, jag vet inte om det har lämnat några traumatiska spår hos honom? Det hoppas jag inte. Men det är ett minne som vi än idag kan skratta åt. 

Vad gör jag då mellan regskurarna? Ja förutom arbete som hör till en fritidsbonde som jag är så gillar jag ju att påta på i trädgården. Tänk att det kan vara så skönt att rensa ogräs. Eller tillfredsställande kanske jag skulle vilja kalla det. Framförallt då jag får ta bort ogräs bredvid vackra blommor, då känner jag mig rik. 
Och nu blommar det för fullt i rabatterna. 



Tulpaner i olika färger och storlekar pryder mina rabatter. Och då kylan håller i sig får jag njuta av dom lite extra länge. En fördel i det hela.
Jag har i år försökt få igång en drivbänk, eller sålåda eller vad vi nu ska kalla den. Du vet, jag gjorde ju en låda förra hösten av det gamla staketet som omgärdade gården här tidigare. Nu har jag i alla fall sått shcarlottenlök, mangold, morötter, rädisor mm i den och täckt med fiberduken.
Nu är det bara att vänta på värmen och hålla tummarna. Jag gluttade lite på duken i går och såg att det börjar skymta små gröna blad från den blöta myllan.
Vi har fått upp ett gäng fågelholkar i år och några har jag sett har fått små hyresgäster. Spännande.
Lönnarna har fått sällskap av humlor som ger ifrån sig ett samfälligt dån. Ett rogivande dån.
Tranorna går ute på gärdet och sjöfåglarna hälsar på inne i viken. Ja, det här är verkligen en fantastisk tid att få bo så här på landet. En ynnest var morgon jag får vakna och blicka ut över sjön, ett skådespel för ögat oavsett om det är sol eller ösregn. Ingen dag sig lik. Björkarna har nu sina små öron och sin underbara ljusa gröna lyster. Den som snart går över till mörkare grön och så skyms av all annan grönska som snart sätter fart.
Jag älskar den här tiden innan allt har blivit fullt utslaget. Nu är allt så fräscht och så nytt. Så oanvänt. Och nu ser jag allt det nya som kommer från dag till dag. Om en tid ser jag nästan inte allt det vackra för allt vackert som skymmer. Det gröna tar över.
Börjar faktiskt redan längta tills att korna kommer tillbaka för att beta våra marker.
Hoppas du har en lika skön och fin söndag som jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.