Translate

tisdag 22 september 2015

En vanlig dag i september

Ja idag är det tisdag. Dagen startade med en rivstart, efter att ha gnuggat sömnen ur ögonen var det att ställa sig vid spisen och få till den där traditionella tråkiga men ack så mättande havregrynsgröten. Då jag ändå var i köket passade jag på att göra musli.  Och så dammsuga bort senaste dygnets nedfall av hundhår. Dessa tussar av ulligt material som jag skulle kunna fylla många kuddar och täcken med!
Så blev det kontoret en stund. Flera samtal och mail att besvara. Alltifrån kräftköpare till rosa bandet månaden. Och så Net1 , modemuppkoppling och konton mm. Ja, en salig blandning med andra ord.
Nyss kom jag hem från en städrunda hos goa vänner. Skönt att kunna hjälpa till. Nu ska jag äta lite och duscha, till kvällen ska vi till länsstyrelsen och diskutera upplägget angående projektet att försöka rädda rödingen som ännu finns i Ören. Vad vi tror så finns det inte många exemplar kvar så det hänger nog på snöret om vi lyckas. Hoppas verkligen det.
Nu räknar vi ner också. Ja, inte till någon nedkomst så. Men till Oscars öppnande av andra bageriet. Så kul, jag gläds så med dem i deras otroliga arbete och engagemang. På måndag är det invigning på Kungsholmen och jag ska dit. I alla fall är planen att jag ska dit. Lite körigt och svårt att få ihop men jag vill verkligen vara med.


Här är Oscar i sy-tagen. Visst har en fyndig och fin nåldyna också?!


Sedan är planen att jag fortsätter hem till far och mor en sväng. Har inte varit hem sedan i juli så det känns dags nu och den här gången hoppas jag att få några dagar i sträck tillsammans med dom. Får se om jag hinner hjälpa till i skördandet av bär och frukter mm eller om de hunnit klart. De är helt otroliga i sitt trädgårdsarbete och i att ta hand om allt som de får fram.



Här är en mycket gammal bild från min hembygd. Brunflo. Där på andra sidan Storsjön är jag uppvuxen. Blir nostalgisk då jag ser tåget och de gamla husen. 
Det troliga är att jag kommer att försöka ta mig fram med hjälp av SJ även denna gång! Får se hur det går med det.

På torsdag kväll har vi trivselkväll med Bröstcancerföreningen Victoria i Jönköping. Vi har verkligen lobbat och gjort reklam för den här kvällen där vi hoppas få se många av våra medlemmar. Vi kommer att göra dessa fina armband tillsammans och så fika förstås. Och så anar jag att det kommet till diskussioner angående centraliseringen som sker i Jönköping av just bröstcancervården . Vi i styrelsen har ju efterfrågat information om läget och planen framåt men det är inte enkelt att få några svar från styrande politiker eller folk i regionen.

Vi försöker att jobba mera för att få fler nya medlemmar till oss, att få lite nya ideer och evenemang och inte minst försöka få med oss fler yngre medlemmar. För tyvärr är det ju så att det finns många unga kvinnor som drabbas av bröstcancer också. Ja, vi får se hur det utvecklar sig i framtiden. Vi gör i alla fall allt vi kan, mer kan vi inte göra. Och så kan det ju finnas män också! Jag vet inte alls hur många det finns i vårat län men jag vet att de finns. Dom är såklart välkomna dom också.


Visst är de fina våra armband. Vi kommer att pärla och sälja under rosa bandet-månaden, oktober. För att få in mer pengar till vår verksamhet och som sagt för att få in fler unga.
Skulle du som läser detta vilja hjälpa oss att göra armband så är det bara att höra av sig. Det är busenkelt och väldigt mysig aktivitet. 

Den vackra målningen som ligger bakom armbandet på bilden har Anette Hugosson ,som även är med i styrelsen, målat. Visst är den vacker? Det var den tavlan jag faktiskt hade turen att vinna på ett av våra lotterier för något år sedan och den pryder sedan dess min köksvägg. Den tittar jag på varje dag och njuter och tänker på Anette. 

Jaha, det här var ju slappt och skönt att sitta här. Men se nu är det dags att skrida till nästa aktivitet. Först utfordring av hundmat och promenad. Sedan mot Jönköping.
Trevlig kväll önskar jag er.
Jag återkommer snart och berättar om Hjärtats Hus visionen. Faktiskt känns det som det kan hända lite mer konkreta saker framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.