Translate

onsdag 14 oktober 2015

Nu måste jag tycka till lite......

Nu sitter jag här i min ensamhet. Ute sänker sig mörkret sakta efter ännu en fin höstdag. Underbara färger och hög o klar luft. Ensam? Ja, gubben är på jakt. Älgjakt. Det är ju de tiderna nu. Jag laddar för att ge mig ut i morgon. Jag satt ute och spanade i måndags morgon men se det var bara fåglar i farten där jag satt. Inte ens ett rådjur. Så nu får vi se hur det är i morgon.

 
Nog är det vackert så säg.....
 
Jag måste få fundera lite "högt" med dig. Angående flyktingarna som kommer i strid ström nu till Europa och så även till Sverige.  Härom morgonen vaknade jag av nyheten att regeringen sagt ja till tältläger här i vårat land! Blir det verkligen så? Hur går det till? Det kan ju inte vara tält så som jag tänker mig, det måste vara rejäla tält, typ som militären använder.... eller. Men ändå....tält???? Ska familjer bo i tält, i vårt vinterland, med små barn........
Men så en annan sak. Det slås ju larm om att klasser fylls av elever, att skolor fylls av barn från andra länder, att det är brist på lärare och resurser. Så nu till min fråga:
-Visst är vi väl så smarta , vi svenskar, att vi då tar in och använder oss av vuxna flyktingar som är lärare? Jag menar, det är säkert väldigt många av de som flyr till vårat land som redan är utbildade lärare, som har stor och lång erfarenhet. Visst tar vi väl in dessa vuxna i våra skolor? NU. Eller?
Det bara slog mig att det måste vara det självklara i denna kaosiga situation, då barn skall slussas in i svenska skolor och kommer från totalt kaos och elände. Vem kan väl då förstå dem bättre än de vuxna från samma land?
Dessutom så får ju de vuxna då en naturlig ingång i vårat samhälle, att lättare lära sig vårat språk, att få kontakt naturligt med svenska medborgare etc etc. 
Rätta mig om jag är ute och cyklar.
Vi kan väl ändå inte mena att alla dessa som kommer flyende hit nu och får uppehållstillstånd, måste lära sig svenska språket FÖRST i skolan innan de kommer ut i arbetslivet här? Eller?????

Ja, jag kanske är helt ute och cyklar!? Jag önskar bara att allt skall lösa sig till det bästa. Att vi verkligen kan hjälpa dem som behöver hjälp. På ett bra sätt.

Tack för ordet.
Nu skall jag göra matsäck till morgondagens jakt och så är det snart Bonde söker fru..... mys i soffan med andra ord.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.