Translate

söndag 18 oktober 2015

Projekt Storröding.

Idag tänker jag berätta för dig om vår sjö, Ören och om en av de fiskar som än så länge finns däri. Ja, jag får säga än så länge. Den har nämligen länge varit hotad och totalt fredad och nu är det bestämt att den ska försöka räddas. Min käre svärfar har under flera år tillsammans med länsstyrelsen i Jönköping provfiskat under deras lek för att märka och föra statistik på hur många det finns. Och tyvärr har antalet minskat år efter år.
Nu är det i alla fall bestämt och bokat att det ska pågå ett projekt under tre år då vi ska försöka ta upp några exemplar, ta rom och mjölke från dem och försöka odla upp nya exemplar i fiskeodling. Ja, det kan låta enkelt men det är ett gigantiskt projekt. Ett samarbete mellan Länsstyrelsen Jönköping, fiskevårdsföreningen Ören mfl.
Här är länken där ni kan läsa och följa vad som händer.

Nu räddar vi storrödingen i Ören - Länsstyrelsen i Jönköpings län

Patrik och jag gick en promenad längs strandlinjen idag då sjön låg helt spegelblank. Men vi såg inga lekande rödingar idag så det är nog lite tidigt än kan jag tro

 
Här pusslar Daniel Rydberg och Mikael Bergström ihop kassen som skall ut i sjön.

 
Monterad och klar för sjösättning.

 
Och så ut med kassen.
 
Det ska bli väldigt spännande att följa detta. Och jag hoppas verkligen att vi får se att vi kan få till en ökning av antalet rödingar i vår sjö. Med generna från de som finns i sjön idag. Det hoppas jag verkligen.
 
I morgon kommer de och provfiskar igen. Spännande.
 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.