Translate

torsdag 1 oktober 2015

Jämtland

Hallå världen.
Flyget fungerade och jag landade välbehållen på flygplatsen på Frösön. Faktiskt hade vi en helt fantastisk flygning. En annorlunda. Ombord var nämligen en flygvärdinna som jag direkt kände var van och erfaren och ingav en trygghet. Inte för att jag är rädd att flyga men hon kändes verkligen trygg.
Innan landning så säger hon så i högtalaren: "Strax går vi ner för landning. Vädret i Östersund är fint ikväll och vi kan njuta av en klar himmel med stjärnor i mängder. Kvällen är sen och snart kommer vi att få sova. Kanske kan det passa med en liten vaggvisa då....."
Döm om min förvåning då hon sjunger en vaggvisa, där och då. Och det var SÅ vackert. Hon kunder verkligen sjunga, hennes trygghet och vana var sann.
Ja, det var verkligen en annorlunda resa, kommer nog alltid att minnas henne känns det som.

Nu är jag hemma hos mor och far. Vi hade en jättefin dag igår i trädgården. Vi plockade av alla tomater i växthuset, städade bort plantorna och skurade väggar. Vi klippte i rabatter och klädde in buskar i nät inför vintern. En riktig städdag tillsammans ute med andra ord. Roligt att få chans att hjälpa till.

 
Nu i skrivande stund bakar mor Lompor! Något jag aldrig har smakat så det ska bli spännande. En deg bestående av kokt potatis och mjöl o salt. Steker bröden i stekpannan. Ja, jag återkommer då jag vet mera....
Så laddar vi för att få äta något annat riktigt gott idag. Vi är bjudna till goda vänner för att äta surströmming. Sååååå gott det ska bli.
Kunde jag dela med mig av smaken och doften så skulle jag göra det här men tyvärr går ju inte det. Men jag ska njuta i alla fall.......


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.