Translate

söndag 27 april 2014

Sagan om StigHelmer Myra.

Nu är den här. Äntligen. Min saga som har legat i byrålådan i så många år. Sagan som kom till under mina år på Förskolan Lukas i Tranås. Har så länge drömt om att få göra verklighet av drömmen om en rolig bok för barn. Och nu är den verklighet.

Så här ser den ut. Jag har målat alla bilder såklart och berättelsen är väl beprövad på barnen. 
En kort resume:
Sagan om StigHelmer Myra är en berättelse om en liten arbetsmyra. Men det är inte vilken myra som helst. StigHelmer har något som ingen annan myra har. Han kan något som ingen annan myra i hela världen kan. Han är helt enkelt unik.
 Berättelsen skildrar hur det kan vara då man inte blir accepterad för den man är. Den visar också på ett annorlunda sätt att ingen behöver vara ensam, det finns någon för alla. Det kanske bara gäller att se den där någon. Berättelsen visar dessutom hur tokigt det kan bli då vi människor skräpar ner i vår natur. 
Genom den här boken hoppas jag kunna inspirera barnen i deras egen fantasi, att inte enbart lyssna till berättelsen utan att vara med och skapa sagan, att kunna hitta den där lilla någon som kan finnas för alla, det gäller bara att titta noga och att våga titta. En liten filur kanske.
Kom ihåg att du är aldrig ensam.


StigHelmers kompisar Hilda och FiaLotta.

Är du intresserad av boken så finns den att köpa på bla www.books-on-demand.com
Nomen förlag.
Annars kan du köpa den direkt av mig.

Toppen om du hjälper mig att sprida boken. Tipsa förskolor och andra då jag hoppas och vill tro att den skall kunna användas på flera sätt. 

Måste dessutom tillägga att jag haft kontakt med Lasse Åberg, då ju myran har samma namn som hans figur StigHelmer Olsson. Lasse såg inga som helst problem med att myran får bära samma namn vilket glädjer mig. Jag kunde inte hitta något annat namn på den lilla myran, han är helt enkelt en liten StighHelmer. 

Snipp Snapp Slut
Så rusar alla myrorna ut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.