Translate

onsdag 25 februari 2015

En helg i Norrland

Jo, så säger dom. Jo.
Norrlänningarna. Och även i Kiruna säger dom Jo.
Jag kidnappade maken förra fredagen och så åkte vi till Kiruna för första gången.  En lång weekend eller vad det heter. För att fira hans födelsedag.
Väldigt roligt och givande var det.  Ja, allt var väldigt lyckat.
Första kvällen åkte vi på en lång och spännande snöskoter tur , guidad tur ut i markerna i mörkret. Men all snö gör ju att det lyser upp och känns ljust ändå. Vi var ca 17 personer i sällskapet och jag tippar runt 7 olika nationaliteter. De som märktes tydligast var dock asiaterna. Ja vi var väl alla förväntansfulla och hoppades på att få se norrsken men dessa människor utmärkte sig lite mera om jag säger så. Varje gång guiden stannade till och vi stängde av skotrarna för att se om det kanske syntes norrsken så kom kamerastativen fram och dessa människor satte sig eller la sig i snön för att se och uppleva..... och fota. Och i mörkret hördes ett -"oh"   -"ooohhh.  -"ohhh.
Vi stannade till för en rejäl paus på en sjö och fick ta oss upp till en stor grillkåta där vi bjöds på middag och dessert. Varm lingondricka till att börja med.  Renskavsgryta kokt över öppen eld. Dessert i plastkåsor, bestående av tigerkaka och grädde och varm hjortronsylt. Mums så gott.
Inte fel att sitta på renskinnen och bli serverad mat.
 Dråpligast blev det dock då vi skulle ge oss tillbaka hemåt. Då hade norrskenet kommit i gång lite mer på allvar. Och då ville ju såklart inte assiaterna ge sig hem. Nej, absolut inte. Och det kan jag ju förstå. Har man åkt så långt för att få se det och nu lyckas då vill man ju inte ge upp....
Sagt och gjort, vi satt på våra skotrar länge länge och väntade och väntade.
  Blev dessutom en skoter för mycket inför hemfärden så då fick jag chansen att köra en själv hem. Jag åkte ju med Patrik vägen till grillkåtan men nu körde jag själv tillbaka. Har aldrig i livet kört skoter innan men det gick jättebra. Och var fruktansvärt roligt. Jättekul. Full fart över sjöar och i snårig norrlandsskog på snirkliga spår och framförallt puckelpistar som spåren blivit nu på senvintern. Buskul. Ingen ren stod i vägen heller så vi kom lyckliga och hela tillbaka till garagen där skotrarna parkerades.
   Ja denna helg kommer vi nog inte att glömma bort i första taget. Nu har vi varit i Norrland. Önskar bara jag kunde ha mellanlandat hos mor och far på väg hem. Men jag fick nöja mig med att vinka från molnen.


Vi var även på Ishotellet i Jukkasjärvi. Fantastiskt. Så roligt att få uppleva detta.
Och inte frös vi heller. Vi fick låna overaller mm under hela vistelsen så vi mådde prima.

Ja, en vistelse i Kiruna det rekommenderar jag varmt. Kylan där är ju en helt annan än den vi har här i Småland. 
Idag har jag tvättat flaggstången här ute på gården. Inga vantar men frös inte ändå. Vid en promenad så rann det i ett dike som på våren. Ingen snö kvar nu, bara blött blött och mörkt mörkt. 
Ja, Norrland har sina fördelar allt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.