Translate

tisdag 15 juli 2014

En krona i naturen

I går kväll tog vi en rejäl promenad Patrik och jag. Och plockade två kassar med kantareller. Så dagen är räddad. Så rik man känner sig då man kommer hem med guldet från skogen.
Dessutom plockade jag av den ena vinbärsbusken, de röda vinbären. Och blad. Så nu har jag en fin omgång i frysen att göra juice av i vinter då jag känner att jag behöver fylla på vitaminerna. Juice på vinbär och dess blad är den godaste juice jag vet.
Under vår promenad så upptäckte jag en naturens brudkrona. Titta ska du se.


Ser du skålen? Den är som skapad för att sätta ett värmeljus i, eller som att ha som krona. Så oerhört vacker då jag tittar nära på den. Vad jag förstår då blir den ju helt platt då den slagit ut i sin helhet men detta har jag aldrig tänkt på tidigare. Varje liten hållare till varje liten blomsterbukett är så fenomenalt genomtänkt och vacker. Tusen och åter tusen små små blommor ger en så vacker skapelse. Otroligt.

Vad händer annars så? Ja, igår flyttade vi djuren igen så nu har de nytt bete. De stod förberedda då de såg oss stängsla och såg den fina klövern som väntade på dom.  De låg utanför vårat sovrumsfönster på morgonen och njöt av livets goda. Ja, det är så fridfullt att få ha lite djur på gården. 
Nu väntar hundarna i köket på att få frukost. De har mat-klockan i sig och vet direkt då det är dags för mat. Ligger troget och väntar på golvet nu i skrivande stund. Bezzie med en stadig blick fäst på mig, undrande när jag tänker lätta från stolen och komma till hennes frukost. En blick som säger mycket.
Än så länge lyser solen vackert här ute, en lätt bris, fåglarna kvittrar. Ser ut att bli ännu en fin dag. Om än inte fullt så varm som förra veckan, vilket jag är tacksam för. Jo, jag gillar värmen såklart. Men jag mår bättre då det är lite lagom, inte så hett. I alla fall då man ska jobba utomhus. Här inne i huset har jag det svalt och bra.
Ja, så är det väl dags att gå hundarna till viljes, nu är det hög tid för frukost. Hoppas vi alla får en bra dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.