Translate

torsdag 10 juli 2014

Vilken otrolig sommar vi har

Ja, värmen kan vi då inte klaga på. Otroligt vilka varma dagar och nätter vi har nu. Fantastiskt. Här i viken blåser det ganska mycket men det gör absolut inget, svalkande sköna vindar gör gott.
Just nu har jag en bulldeg på gång, håller mig inomhus en stund. Har ju svårt att sitta still ute och bara njuta, då blir det att jag hellre sliter på i trädgården, ute i beten eller annat, även om svetten fullständigt rinner, så går det bättre än att sitta stilla. Sån är jag. En kompis till mig som också är bröstcancer opererad skrev häromdagen att hon undrar vilket som gör vad, då hon blir så varm, är det klimakteriet eller är det värmen omkring? Ja, det kan man fundera. Jag sitter nu i köket, här är skuggigt och skönt, ändock kan det imma bakom glasögonen stundtals!!

Härom kvällen satt vi och metade en stund från båten, Patrik och jag. Rofyllt och skönt. Det enda som hördes var ljudet av en luftballong som sakta drev förbi i luftströmmarna över våra huvuden. Säkert en fin kväll att flyga ballong.


Tog hand om en gammal tunna och gjorde en liten odling i den. Så roligt det är att få färdigställa tankar man har haft under ett par års tid. 


Under helgen som var besökte jag de två traditionella marknaderna , i Sunhult och i Bälaryd. Gjorde väl inga superfynd. Men att detta fenomen drar folk, det är då helt uppenbart. Otroligt vilken fluga detta har blivit. Kul. 
Jag köpte en trätunna i Sunhult. Den har jag nu skurat och den står på altanen med blommor som lock. 


En sen promenad hem en kväll i juli.Tänk om lite tid kommer det att vara bäckmörkt vid denna tiden på dygnet. Gäller att passa på att njuta av ljuset.

Nu har jag gräddat klart bullarna. Doftar gott här i köket. Så blev det lite gaffelkakor också. Hundarna  har fått ägg, höjdpunkt då de älskar detta. Svansarna gick runt för fullt på dom.

Efter detta bak ska jag nog gå ut i alla fall en stund. Måste sätta fast mitt sk "mjölkbord" så det inte slår omkull då vinden friskar i. Borde sätta igång med nästa bete för djuren. Men ska försöka vänta till senare idag. Blir så varmt att gå ute på ett öppet gärde i denna hetta. Kossorna ligger och njuter vid sjökanten, mätta och nöjda än ett par dagar på detta bete.
Nu pratar de om att de har fått stänga av gästbryggan vid Visingsö! Det tar visst aldrig slut med strulet i och med den nya stora färjan. De har grävt för den nya skapelsen och då har visst stenar åkt undan från den befintliga gästbryggan. Inte roligt då turistsäsongen precis dragit igång. Ännu ett minus i kassan med andra ord. Suck.
Hörde också att det är totalstopp i tågtrafiken från Stockholm o söderut. IGEN. Kabelfel enligt SJ. Detta SJ som inte är vad det varit. I Frankrike ska det nu utredas vem som egentligen bär ansvaret och bör stå till svars då inte järnvägarna fungerar som det är tänkt där heller. Kan bli intressant att följa då det känns som vi måste få igång den diskussionen i Sverige med.

Nu har jag sista plåten i ugnen. Vad gott med lite i frysen. Blev att jag gjorde en bytta med glass också då jag hade grädde att använda. Bra att ha frysar bara att lägga i.
Hoppas du har en fin dag. Att du kan njuta lagom mycket av värmen och solen. Utan att bränna dig, solen är sååå stark.
Hej svejs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.