Translate

onsdag 30 juli 2014

Värmeslag

Onsdag morgon. Mulet, för första gången på väldigt lång tid känns det som. Lite lättare luft och skön andhämtning för både mig och blommorna känns det som. Jag gillar värmen, sommar och sol. Och vill absolut inte klaga, men måste väl tillstå att det varit lite ljummet senaste tiden. Ja så pass varmt så till och med jag går i frivilligt i sjön för att bada. Faktiskt flera dagar i sträck nu. Underbart.
Gäller bara att pumpa i sig vätska, annars blir det huvudvärk direkt.
Apropå vätska ja, Berättade jag hur nära det var att jag förlorade Zelma häromdagen? Ja i alla fall såg det så ut. Hon sprang efter bollen som  hon tycker är sååå kul. Då glömmer hon allt annat som till exempel att ta det lite lugnt i värmen. Och trots att det var på kvällen och hon tagit det lugnt under dagen så kom hon rätt som det är raglande på benen, gick mest åt höger,  vimsig med tungan hängade ur munnen och knappt kontaktbar! Värmeslag. Hjärtat tänkte jag på då såklart. Fångade in henne och höll henne kvar hos mig, baddade på henne vatten ute från slangen. Det dröjde en bra stund innan hon började återfå normal andning och komma tillbaka. Riktigt otäckt var det. Där ser man hur snabbt det kan gå i värmen.
Hörde igår att en kompis hund råkat ut för samma sak. Bara så där, snabbt och läskigt och oförberett.
Läste om detta häromdagen och tydligen är det viktiga i värmen att se till att de har mycket vatten, hela tiden. Att de inte tar ut sig för mycket såklart. Men framförallt att de har tillgång till vätska hela tiden.
Om hunden får värmeslag så kyl ner den med att ta vatten i ljumskarna på hunden, ge den att dricka och håll den lugn. Såg också något om att om man vill se hur akut läget är så kan man hålla fingret tryckt mot tandköttet några sekunder, då man släpper ska huden bli rosa. Blir den inte det utan förblir vit, då är det akut.
Så du som har hund, se upp i värmen. Det händer så fort.

Två slöisar softar i fotöljen på altan. Gott att leva så säg.
Jaha , nu måste jag sticka till nästa aktivitet. Färdigbakat för idag, nu har jag göromål utomhus att klara av. Solen gömmer sig ännu bakom molnen så nu passar det bra att köra ett pass.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.