Translate

fredag 17 januari 2014

Stor dag i Grännas historia , tror jag

Varför då? Jo, idag är det invigning av den nya ståtliga STORA färjan som ska gå mellan Visingsö och Gränna. Tror visst det är vid ett tiden i Gränna hamn som den ska döpas eller hur det nu går till. Hur som helst så lär den få visa vad den går för då det blåser rejält idag. Och Vättern är inte att leka med. Detta är den största båt som varit i Vätterns vatten så den kanske inte påverkas mycket alls av vindbyar , vad vet väl jag.
Går så mycket rykten om denna färja, som såklart har kostat mer än vad det var tänkt. Rykten som att hamnen inte kommer att räcka till, trots ombyggnation för säkert flera miljoner kronor. Som att den kommer att kunna gå på grund då man lastar för mycket, den är för stor ( 90 ton mer än beräknat! ) och ja jag vet inte allt man har hört- Nu får vi se.. Hoppas det blir till det bästa. Och hoppas att de kan behålla sin charm med Madame Tingley och andra mindre båtar. De är så charmiga tycker jag. Men hörde precis att det är bestämt att Brahe båten som är så vit och i mina ögon är ett kulturarv, ska bli illorange den med!!!! DET är tragiskt. De är så noga med att kulturmärka byggnader mm men båtar bryr man sig visst inte alls om.
Måste nog slänga iväg en kommentar om det till radio Jönköping känner jag. Då har jag i alla fall sagt vad jag tycker.
  Hörde nyss på nyheterna att huvudstaden i Kina har sådana problem med tät smogg numer så invånarna ser inte längre solen. Så därför har man nu spelat in solnedgångar som visas på stora tvskärmar runtom i staden så invånarna stockas framför, för att få se en solnedgång! Ja men vad händer ?  Hur är det med världen egentligen?
Hur har veckan annars varit? Jo, tack körig. Tre kvällar inbokade med möten och planeringar. Nu drar allt igång. Idag ska jag koka fläsklägg och göra en kött och grönsakssoppa till jakten i morgon. Och så baka källarfranska. Hoppas kunna vara med i morgon och då är det ju smidigt att värma soppan och bröden.
Igår hade jag trevligt besök av en för mig ganska ny vän. Tänk vad roligt det är med nya kontakter. Vi hade hur mycket som helst att prata om kändes det som. Hon klarade galant av att köra ända hit ut på landet, njöt dessutom av miljön och landskapet. Kul med folk som uppskattar läget.
På söndag kommer Oscar och Henrik hem från sin semester i Thailand. De skulle ha varit i Bangkok de sista dagarna men skippade det då det blev oroligheter där. Bra att det går att ändra. Och som jag längtar efter att få prata med dom igen. Otroligt vad länge två veckor kan kännas. Vi pratas ju vid nästan dagligen så då blir det stor saknad en sådan här gång.

Nästa vecka, onsdag klockan 7 slår Oscar och Anna upp porten till sitt Haga Tårtcompani och Bageri. Sååå spännande. Önskar att jag kunde vara där vid dörren. MEN just den dagen har vi kurs med vårat gäng så jag kan inte sticka dit, Typiskt.

Senaste tiden har varit turbulent då jag får höra om flera som har blivit totalt fel bemötta i vården. Som inte alls har fått den vård de behöver och inte stöd och bemötande som de har all rätt att kräva. Detta känns så frustrerande då jag jobbar så mycket med att påverka patienters situation, vi tar fram riktlinjer för patientens rättigheter etc. Man tror att man gör skillnad. Och så kommer dessa bakslag då man får höra hur fel det blir för många i alla fall. Känns rätt hopplöst. Rätt uttröttande faktiskt, jag sliter lite på mina egna upplevelser och minnen från min resa med cancern.

Men nu ska jag koka soppa och ägna mig åt köksbestyr. Nu kopplar vi bort sjukdomar en stund.
Trevlig helg önskar jag dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.