Translate

torsdag 30 januari 2014

Haga Tårtcompani och Bageri

Oj  oj oj. Vilken ny värld som har öppnats för mig. Varför då? Jo, jag har senaste tre dygnen fått den stora äran att vara tillsammans med Oscar och Anna i Haga Tårtcompani och Bageri på Torsgatan 75, strax intill Torsplan och Karolinska.
Wow. Vilka arbetsdagar. Upp klockan fyra och hemma runt 19- 20 tiden. Hela tiden på språng. Möjligen sitta ner för en lunch, annars har benen fått röra sig kan jag säga. Jag känner det värst i fötterna nu och så händerna som börjar ta stryk av allt labbande i vatten och mjöl om vartannat. Men SÅÅÅÅ roligt. Oscar liknar mig ikväll vid en gammal moppe, den mår bäst om den får gå sakta hela tiden, lite trög att komma igång om den stått stilla en stund. Jo, det stämmer nog på beskrivningen, det är så jag känner mig. Så länge jag går rullar det på ,men stannar jag upp så ser det ut som man har gjort på sig innan jag får upp farten igen. Ha ha.
Så mycket har jag fått lära mig. Bageri språket är inte helt lätt. Många roliga skratt har det blivit. Då jag till exempel säger form istället för anslag, spade istället för palett, grillvante istället för ugnsvantar, Ja så roligt har vi.
Igår satte han mig på pottkanten. En kund kom in och ville ha fyra semlor och det fanns bara tre kvar. Typiskt nog var det kunder i butiken då och samtidigt skulle Oscar hjälpa till att bära ut tårtor till en kund. Så då ropade han till mig att snabbt göra en semla! Ha, jag har väl gjort många semlor i min dag. Men detta blev den klart fulaste kan jag säga. Oscar klipper ju snygga lock, jag brukar skära. Men man är ju inte sämre utan man kan lära sig, så jag tog minsann en sax och klippte och det blev av någon underlig anledning inte alls så fint lock som han får till....Underligt. Nej det blev den mest anskrämliga semla jag sett, pinsamt att sälja, men det var mycket gott i den och massor med florsocker på så jag hoppas den smakade bra.
Idag fick jag göra tårtbottnar till en nykomponerad tårta. Ja, anslag alltså! En riktig bagare väger ju alla råvaror på våg vilket jag inte heller har gjort tidigare. Har alltid trott att det är så komplicerat. lättare att köra decilitermått osv. Men nu har jag minsann fått lära mig att väga. Så jag vägde upp alla ingredienser och ja, det finns ju ett antal säckar med mjöl att välja på......precis innan jag skulle hälla mjölblandningen i smeten så tittade vi bägge två på det och kom fram till att jag hade tagit fel säck, här var inte tal om vetemjöl utan jag hade minsann tagit dinkelmjöl! Ja det kunde ha blivit en helt ny smaksensation om vi inte upptäckt det i tid.. Men man vet aldrig. Det är ju ur misstagen det ibland har uppfunnits fantastiska saker.
Nja, idag blev det i alla fall inte dinkelanslag. Det får någon annan prova. Vi fick dyka ner i en annan säck istället.
Så gjorde jag kräm till bullar. En annan är ju van att vispa kanske 150 gram smör eller så. Men här talar vi inte gram smör. Nej, här talar vi kg. 2.5 kg smör i en stor maskin, jättekul att dra igång den med.

Den roliga maskinen. Tänk att ha en sådan i köket.
Nu måste jag dock ge mig för idag. Måste sova några timmar så jag orkar upp i morgon vid fyra igen. Hinner några timmar till på bageriet innan jag drar hemåt småland igen.
Hej hej så länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.