Translate

tisdag 12 augusti 2014

Kräftfiske tider

Augusti månad. Dags att fiska upp de små krabaterna som gömmer sig på sjöns botten. Som vi inte ser och inte vet hur många som finns, inte förrän vi lyfter upp våra burar och förhoppningen lyser i våra förväntansfulla ögon. Alltid lika spännande.
Patrik och jag har varit ute några gånger sedan premiären den sjätte augusti och plockat och hivat och jobbat på. Och nog finns det mycket liv där nere på bottnen minsann. Det tragiska är bara att det mesta är för smått. Drömmer om att en dag få behålla de flesta man tar upp men icke, nej vi häller ur buren på vårat sorterbord i båten för att sedan få slänga tillbaka säkert åttio procent i sjön igen. Min undran är , hur många gånger tar vi i samma kräfta under en säsong? Hm, skulle nästan vara roligt att märka några kräftor!
Ja ja, hur som helst så har det varit otroligt fint fiskeväder så här långt. I går drog det ihop sig och regnjackan åkte på då vi var ute på sjön. Men det blev inte många droppar. Det öste ner runt omkring oss men inte där vi var. Gott.
Och det är ännu så varmt i sjön så burarna känns varma att ta i då vi får upp dom ur vattnet. Vattnet varmare än luften på kvällen.


Här är en riktigt stor krabat. Han har visst varit i bråk, förlorat ena klon men har en till på gång.



Inte varje dag man får se en hel regnbåge. Så vackert var det.
Nu måste jag jobba vidare. Hoppas du får en bra dag. Jag kommer åter en annan dag och berättar om senaste utflykten vi hade Patrik och jag, i helgen som var.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.