Translate

söndag 17 augusti 2014

Oscar fyller år.

Tänka sig att vår äldste son nu är tjugosex år! Idag. Otroligt vad tiden rullar på. Och jag med den. Kan tänka mig in i känslan jag hade för tjugosex år sedan då jag låg och väntade på förlossningen, det strulade och läkarna tyckte inte att det var dags, trots att jag gått över lång tid. En kompis till mig, en arbetskamrat förresten, kom in under förmiddagen och jag önskade henne lycka till innan jag själv fick äta lunch och vänta vidare. Kopplad till maskinen som såg mitt barns hjärtljud etc. Efter ett par timmar så försvann hjärtljuden och helt plötsligt var det fullständigt kaos omkring mig. Personal rusade runt mig, helt plötsligt blev allt väldigt bråttom. Det som skulle ske nästa dag blev helt plötsligt ett annat läge. Men nu var det inte längre tal om en vanlig förlossning som vi sett fram mot, nej nu var det akut läge.
Jag kördes i ilfart i sängen med hiss ner till operationssal. Man ropade att ringa min man som hade åkt tillbaka till skogen då ingen förlossning skulle ske denna dag.... Trodde vi.
Jag minns att jag frågade narkosläkaren om dom visste något om mitt barn men de svarade att :-nej vi vet inget, nu får du sova. Och i nästa sekund sov jag. Ovetande om vad som hände.
Så hjälpte dom mitt första barn att komma ut i världen. Det kan inte ha tagit många minuter från det att larmet gick...
Då jag vaknar har Patrik kommit in till mig, han har fått träffa Oscar och de säger till mig att allt gått bra. Jag hade svårt att våga tro dom där i min dimmiga skalle. Rädd att det inte skulle vara sant. Allt gick så fruktansvärt fort.
Men allt gick bra. Oscar mådde prima och lyckan var total.
Och nu har jag fått följa hans väg i tjugosex fantastiska år. Underbart.
Snart är det dags för vår andra son att fira födelsedag. Det ska bli jätteroligt att fira honom också.


Så här fin kan man bli när man fyller tjugosex år om man har tur.


Vi fick smaka på en alldeles ny skapelse. Spännande.


Och så här roligt kan man ha med bubbelplast. Behövs inte alltid dyra grejer för att roa sig minsann.


Idag har vi haft en skön söndag. En lång promenad med alla hundarna tillsammans. Firat en granne som fyllt sjuttiofem år. God fisksoppa blev vi bjudna på och mysig gemenskap. Nu sitter jag och väntar på kräftköpare.
Så kommer en ny arbetsvecka. Med nya möjligheter och förhoppningsvis spännande och roliga saker.
Nu börjar många skolorna igen och ska tillbaka till sin vardag. Var rädd om varandra där ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.