Translate

söndag 21 september 2014

En höst resa till mitt barndomshem


Ja så är jag hemma i Målviken igen. Efter en mysig resa hem till mitt barndoms hem i Jämtland. Till far och mor. Till alla mysiga ställen där jag sprungit och lekt som barn. Så rik jag känner mig då jag kan komma tillbaka gång på gång, får gå och minnas händelser från barnsben. Får gå i skogen där jag gick med mor som barn och plockade svamp, eller åkte skidor längs de höga tallarnas långa skuggor. På gärden där våra kor gick och betade för att framåt kvällen komma in i sommarlagården för att bli mjölkade. Ja, många är de minnen som väller upp då jag går där hemma.
Vädret visade sig från sin bästa sida. Sol från klarblå himmel, varmt och skönt. Än är det skördetid i Jämtland, Så vi hjälptes åt att ta upp potatisen och jag plockade nypon och annat gott. Det kokades äppelmarmelad, frystes in persilja mm.
En stor högtidsstund skedde då jag fick avnjuta delikatessen surströmming. Underbart. Tänk en stut med färsk potatis, hackad lök och rensad strömming,,,,,åh det vattnar sig i munnen. Fantastiskt gott. Ni som ännu inte har vågat, ni har missat en stor smak vill jag bara säga.



En dag fick jag tillfälle att träffa ett par goa vänner i Östersund. Denna fantastiska stad vid Storsjöns strand, så oerhört vacker stad. Förstår egentligen inte att jag kan låta bli att bo där. Egentligen. Det är ju en idyll i mina ögon.  
Som du ser på bilden är också Östersundsfolket väldigt vänliga och glada. Inte alla städer som bjuder på ett hjärtligt trafikljus!

På hemvägen åkte jag via Stockholm och tillbringade dagen hos Oscar och gänget på Haga Tårtcompani och Bageri. Ja, det skrev jag ju om då jag satt där. Vill bara lägga in ett par bilder här från den stunden där.


Snyggt bord som möter besökarna vid entren, Rudenstams egna produkter mm. 


Och att sitta och titta på denna ljuva disk kan ju vem som helst förstå att det vattnas i munnen. Ljuvliga tårtor och fantastiska bullar. Nya smaker. Ja, denna gången fick jag smaka maränger med rönnbär! Den du, den var en annorlunda smakupplevelse. 

Ja, nu är jag alltså tillbaka i vardagen igen. Här hemma i Småland. Söndag morgon, regnet strilar utanför fönstret. Jag satt nyss och tittade mig drömmande bort på höstlökar och blommor, drömmer om att göra ett par små drivbänkar. Bulbs.se tillhandahåller väldigt bra lökar. De håller dessutom till bara ett par mil härifrån så jag har nära till knölarna..... Ska nog beställa lite mera liljor tror jag. 

Nu ska jag hälla upp en god kopp kaffe, få lite fart under fötterna. även om det är söndag. Finns att göra i alla fall. Hoppas att du har en go söndag där du befinner dig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.