Translate

tisdag 16 september 2014

Haga Tårtcompani och Bageri

Sitter vid ett runt marmorbord som står stadigt och fint på gjutna ben. Framför mig är en disk med mängder av tårtor , mackor, hallonbiskvi, flera underbart vackra tårtbitar. Uppe på disken tronar det vackra sockerkringlor , kardemumma bullar och kanelbullar förstås. I en brödkorg står det snurrade surdegsbaguetter. Hyllan bakom är fylld av Hagas lilla, fikonbröd.
Blundar jag så känner jag ljuvliga dofter av nybakat blandat med dagens franska löksoppa.  I mina öron hör jag ljudet av degblandaren, klirret av porslin som diskas.
Var kan jag vara måntro denna fina septemberdag?
Jo, såklart sitter jag på Thorsgatan 75.  Haga Tårtcompani och Bageri.
Här är gudagott att sitta. På flera sätt.
Jag gläds över kunder som strömmar till och stundtals bildar en ringlande kö. Att hör barn som jollrar och se ungdomar som tar en paus i sina studier.

Så bra jag har det idag. Anlände Stockholm central vid lunchtid. Idag med tåg. Vilket visst var rätt val idag. Flyg hade problem att lyfta från Frösö flygplats då dimman låt tät över sjö och nejder.
En lång promenad fick jag njuta av sol och värme längs thorsgatans många kvarter.

Om en stund hoppas jag att få träffa min Stockholms kusin. Och ikväll går resan vidare hem mot Småland.
Hem till maken och hundar. Och katten inte att förglömma.
I morgon planerar jag träff med ett par Goa duktiga framåttänkande tjejer. Då ska vi fundera vidare i processen/ projektet eller vad det nu blir av centrat som jag drömmer om... Såå spännande.
Hoppas att du med har en go dag.
Nu ska jag smaka dagens nya smakupplevelse här på Haga. Nämligen en tårtbit med kanelbotten, vaniljmousse, äppelkompott och mjölkchokladkrisp. Det låter väl gott, eller hur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.