Translate

tisdag 13 augusti 2019

Min Nordlands / Norge resa del nio. Sista sträckan

Torsdag kväll landar vi, efter ett antal mil på både norska och svenska vägar så i Hemavan. Här hade Maria bokat vandrarhem. Vi hamnade i Bävern.


Trevligt och välordnat ställe, många vandrare som stannat till för att vila. Somliga packade sina ryggsäckar omsorgsfullt inför morgondagens etapp, jämvikt, vad som skall vara var osv. 
Ikväll var vi sugna på surströmming. Sagt och gjort, bara att leta upp ett fint ställe att sätta sig vid och ja, vi valde ett vindskydd ett stycke ifrån husen så vi störde ingen. Nu hör jag till den sorten av människa som njuter av denna delikatess. Vår burk hade dessutom färdats ända från Narvik och följt vår färd genom Norge. och vi kunde ju inte komma hem med den  utan att ha fått smaka.
Sagt och gjort. Vi dukade så fint och det blev en delikat måltid här ute tillsammans. 


Muuummmmmmsssssss.......


Maria njuter.....mums......


Nancy njuter också...mums mums.....


Cia njuter också..... men hon ville inte vara med på bild!

Vi tog en frisk promenad efter denna delikata måltid och stupade så i säng.  

Fredag morgon. Sista etappen med resmålet Lit igen, där vi började vår resa.
Men vi kom inte många meter från vandrarhemmet, i Hemavan finns nämligen Naturrum, vilket jag varmt vill rekomendera. Vilken underbar plats. Hiss fick vi åka för att komma upp på berget där alla fina odlingar var. Blommor av alla de slag, orkideer, träd och vackra lador. Och så en utsikt såklart. 

Det fanns fina spångar bitvis att gå på. Vackra att titta på även dom, eller hur?


Grönvide. Så vacker även nu då den blommat över.

Efter att ha fikat här satte vi fart söderut mot Jämtland igen. Passerade många fina ställen längs vägen, även om man snabbt har blivit bortskämd av alla fina berg och fjordar vi sett. Våra fjäll i Sverige blev aningen bleka i jämförelse med Norges gigantiska vidder.


Än en dag hade vi tur med vädret. Sådant fantastiskt ljus. Vi fick lite regn då vi satt i bilen men inte en enda droppe har vi fått då vi stannat för att fika, promenera, vara ute över huvud taget. Ja, man tror knappt det kan vara sant.

Vi nådde Lit framåt 18 tiden. Jag tog en kvällspromenad hemma i älskade Östersund på kvällen innan tåget gick hemåt vid 22 tiden. Många många år sedan jag gick själv en kväll och bara njöt av gågatan i stan, av att se och möta glada jämtar, att se gränder som man så väl känner igen. Ja, det blev ett riktigt gott avslut även på denna dag. 

Jag sov ganska gott på tåget mot Småland. Och där väntade en intensiv men väldigt rolig dag, men det tänker jag berätta om en annan gång. 
Tack att du följt min resa. Jag sa innan, att detta kanske var min livs resa och ja, jag tror faktiskt det. Dessa fantastiska vyer jag har fått ha i min kamera, dessa fantasiska ställen som jag knappt trodde fanns på riktigt. Himmelriket på jorden, ja, det är nog så nära jag kan komma. 
Men som alltid så är det ju gott att få komma hem igen. Borta bra men hemma bäst. Är det inte så det heter.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.