Translate

torsdag 20 oktober 2011

Solen lyser idag.

God morgon alla där ute. Ny dag med nya möjligheter. Och idag lyser solen igen. Tänk att den orkar hålla på att lysa så här, ständigt komma tillbaka. Även efter värsta ovädren så kommer den åter.
Idag ska jag köra släpet till sortergården och tömma. Handla mat och uträtta lite annat i stan. Tar med mig ett par hundar i hundburen vi har i bilen. Problemet är bara att valpen kryper igenom då jag måste ta fram sätet när jag kör. Så då kommer hon smygande upp i mitt knä. Fast egentligen är det inget problem, hon lägger sig och ligger helt stilla. Jag är väl medveten om risken jag utsätter henne för om jag skulle smälla och jag vet att det inte är klokt att låta henne ligga där , det kanske tom är brottsligt!Men hon är ju så liten än så länge. Och hon ligger så stilla så hon är inte i vägen.

Ikväll ska jag till kyrkan och laga mat med barnen. Vad det blir är en hemlis. Det kan jag berätta en annan dag. Men jag tror nog helt visst att det går hem hos dom.
Igår målade jag lite bilder vidare till det som jag hoppas ska kunna bli en barnbok. Spännande.
Ringde också flera samtal till olika sjukvårdsmänniskor där jag presenterade mig och min bok om cancern. Spännande samtal det också. Fick en o annan ny ide att jobba vidare på. Måste ju komma vidare med försäljningen på något vis utan att behöva prata själv med alla människor i vårat land. Jag kan ju inte gärna sitta och ringa till alla mammografi enheter i vårat land, alla onkologer, alla röntgen avdelningar och kirurger.... men nu har jag som sagt en ny ide´.

Undrar vad det är som händer i vårat samhälle. Dessa mord som sker , nu senaste dagarna tre stycken! Vad är detta? Den lilla killen i Ljungby, vad hade han gjort för något ont? Och det sjuttio åriga paret utanför Alingsås, vad hade dom gjort för att dö? Hur kan livet bli så grymt?

Min tröstande tanke blir att det måste finnas något bättre efter detta livet här på jorden. Eller? Inte kan det väl vara meningen att vi ska lida till döds. Alla som är sjuka, inte kan det vara meningen att dom ska lida till döds och sedan är det slut? Alla barn som föds in i misär eller sjukdom, inte kan det vara meningen att dom ska lida livet igenom och sedan är det slut? Alla som tvingas in i fattigdom, krig etc, inte kan det vara meningen att dom ska lida hela livet och sedan är det slut.
Nej, just med tanke på hur livet ser ut och blir för så många så MÅSTE det finnas någon mening. Och den meningen tror jag väntar på oss efter detta jordelivet. Jeg ser ingen annan förklaring på det hela. Vad som väntar det kan jag inte säga men jag tror att det är gott. Det är varmt, skönt, trevligt, spännande, ljuvligt, lugnt, rofyllt, inga sjukdomar, inget krig, inget lidande, bara frid. Så tänker jag i alla fall och det ger mig trygghet och frid.
Jag är inte så aktiv i kyrkans verksamheter som jag borde, men att få träffa barnen en gång i veckan känns viktigt. Serverar kaffe någon gång annars är jag en rätt så lågt aktiv medlem. Men jag gör i alla fall något. Bättre än inget.

Nu är det bäst jag tar tag i dagen innan den passerar förbi.
Ha det bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.