Translate

onsdag 19 oktober 2011

Hur kan jag hjälpa?

Sitter här och känner mig frustrerad. Jag tände mitt ljus på köksbordet som vanligt på morgonen och sänder mina tankar till människor i min närhet som jag vet inte mår så bra. Men vad kan jag mer göra? Åh om inte sjukdom och elände fanns, vilken härlig jord vi skulle få ha då.
Ni som känner mig vet min historia med bröstcancern som jag fick som ofrivilligt sällskap för två år sedan. Jag klagar inte idag, jag har fått bra hjälp och mår rätt så bra.
Men det är så många i min närhet som är sjuka. Varför? Vad är det som gör att det blir allt vanligare med cancer i olika former? Det har jag inget svar på. Kan bara konstatera att det inte verkar spela någon roll hur man lever, nyttigt ätande eller inte, idrottande eller inte etc. Det kan drabba vem som helst. Och gör det.
Men vi får inte glömma bort varandra. Vi måste hjälpas åt.
Denna månad är som väl alla vet, den rosa månaden då bröstcancerföreningen slår extra slag för att kunna forska vidare och hjälpa sjuka och anhöriga vidare.
Tillsammans blir vi starka. Och jag vet att en väldigt liten handling kan betyda så oerhört mycket. En liten hjälpande hand, ett litet telefonsamtal, en klapp på axeln. Det behövs inte alla gånger stor dåd för att kunna hjälpa till. Glöm inte det.
Nu har jag tänt en brasa i öppna spisen, är sådant mys pys inne väder idag. Var nyss ute med mina hundar på morgonpromenaden så dom sover sin frukost vila nu.
Och nu ska jag nog sätta mig på kontoret en stund och försöka göra lite nytta.
Ha en bra dag önskar jag er alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.