Translate

onsdag 26 oktober 2011

Älgspaning

Går upp ur den varma sköna bingen vid 5 idag för att göra mig redo för ett pass i skogen. Iförd varma kläder och kaffe på termosen åker jag till skogs i mörkret. Sista biten in på skogsvägen släcker jag lyset på bilen som jag har lärt mig att man ska göra. Följer vägen med hälp av parkeringslyset på bilen och kan vägen rätt bra vid det här laget. Stänger av ljudet på mobilen IFALL det ringer.
Parkerar och innan jag stänger av motorn laddar jag bössan så det inte ska låta och skramla om mig. Det har jag också lärt mig.
Nu smyyyyyger jag bort till tornet som står längre fram. Kan se konturerna av ett torn i mörkret. Upp ska så jag och min ryggsäck och min bössa och min dyna att sitta på, utan att det ska höras det minsta. Ingen panik, det dröjer länge än innan det ljusnar men det kan ligga något djur där ute så jag får inte väsnas och skrämmas.
Idag var jag också så lyxig så jag tog med mig en filt att sitta och mysa i. Varför frysa då det finns grejer att ta till?
Jag kommer så upp och packar upp mina attiraljer, sätter mig tillrätta i den sköna varma filten. Det blåser och är kolsvart men vad gör väl det? Vågar inte titta i mobilen för då blir det så ljust! Då kanske jag skräms.

Här intar jag nu min frukost, i lugn och ro. En god ostsmörgås och kaffe.
Vänta, vänta, sitta och småslumra och röra mig lite då rumpan har förmåga att somna.
Sakta sakta så börjar morgonen gry till dag. Nu kommer den spännande stunden, finns det något där ute?
Jag hör någon litet djur som verkar "bada" i det vattenfyllda diket bredvid mig. Kanske en fågel? Ett morgondopp måntro?

Efter kanske en timmes väntan kan jag börja se konturer av åkern framför mig och himlen börjar anta lite mer färger. Och jo, nog är det något där långt framför mig? Jo, nog är det det. Vänta och kika och vänta och då ljuset har kommit tillräckligt ser jag att det är älgar. Flera älgar!
Nu gäller det att det är rätt älgar och att dom stannar kvar tillräckligt länge.
Då det ljusnat tillräckligt för att se skapligt ser jag att det är två djur på ett ställe och ett ensamt längre bort. Måntro om det är en kviga? Eller vad är de två djuren?
Nja, efter ett kikande och tittande så får jag ofrivilligt erkänna att jag har en ko och en kalv och en tjur framför mig. Alltså inget skjutbart idag. Ifall inte en kalv till kanske dyker upp......men nej det gör det inte. Sitter och hoppas men nej, det blev inget idag heller.
Men så vackert det var att få sitta där och filosofera och titta på dessa vackra djur.
Kon var nog ganska gammal tror jag, hon var så vit i  huvudet. Tjuren bar på en liten "krona", en sk fyrtaggare.

Tar mig en kopp kaffe till innan jag efter totalt två timmar där uppe i tornet packar ihop mina attiraljer för att ge mig hem för en ny dag. Hem till mina hundar som alltid blir lika glad då jag kommer hem. Det kvittar hur många minuter eller timmar jag varit borta, svansarna viftar lika glatt på dom oavsett.

Så gott att jag fått vakna upp till ännu en ny dag. Och en så skön början på dagen. I morgon tror jag att jag tar med mig sovsäcken till tornet? Låter väl mysigt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.