Translate

torsdag 27 oktober 2011

Battlefield

Jag funderar idag hur pass konstig eller annorlunda jag måtte vara. I går på nyheterna sändes ett långt reportage angående släppet av det nya spelet Battlefield 3. Det stod visst folk och köade för att få de första exemplaren och folk har väntat i sex år på detta fantastiska spel .......
Jag kan för mitt liv inte förstå vad det är för bra med det spelet eller andra liknande för den delen. Är jag den enda i världen som inte gillar skjut spel? Är jag den enda som visst tror att det inte är så lärorikt eller bra att sitta timme efter timme och mata sig med snabba häftiga bilder där den ena efter den andra människan dör?
Det måste vara mig det är fel på.
Sverige är visst i bräschen för att ta fram bra dataspel.  En anledning var , trodde en på nyheterna i går, att vi lever i ett så mörkt land där många sitter och kurar vid sina datorer och spelar men också hittar på nya spel. Kanske är det så. Förr var vi duktiga på att göra våra redskap till gårdens överlevnad fina i  sken av fotogenlampan i köket.
Men lilla jag , kan då inte känna någon som helst stolthet i att vi är så duktiga i att utveckla sådana här pang pang spel.
Ja, ja säger du, det är inte så farligt.  Barnen kan skilja på vad som är verklighet och inte, det är bra motorisk träning för barnen.........
Men se där håller jag inte med och kommer aldrig att ge med mig förrän någon kan bevisa motsatsen för mig. Visst , de flesta av oss kan skilja på vad som är verkligt och inte. Men visst tror jag att vi blir påverkade på olika sätt.
Hörde föresten häromdagen att människor som skriver mycket på facebook har gråare hjärna än andra!? Hm, hur kommer det sig måntro?
Nej, tacka vet jag Fia med knuff. Där kan man minsann tala om het strid på djupaste allvar. Ojusta metoder så det förslår. Det har jag växt upp med, det var en högtidsstund då Farmor tog fram spelet och vi spelade både vi själva men även då vi hade gäster.
Ja, jag lär inte kunna ändra på synesättet på dagens häftiga spel och action filmer heller för den delen. Det är ju en industri av stora mått och alla andra gillar det så...... nu går jag och lagar middag.

Kan föresten tala om att morgonens jakt skedde under stor spänning. Det höll på att aldrig ljusna nämligen, satt till framåt åtta innan jag såg skapligt. Och i mörkret hörde jag en råbock skälla nära mig, häftigt. Smög senare upp i ett annat torn och DÄR ute på andra sidan hygget står Kon och Kalven, alldeles för långt från mig för att skjuta. Dom får löpa någon dag till..... Undrar föresten om rävar kan snarka? Någon som vet? Eller något annat djur som snarkar? Hundar kan ju göra det. Någon snarkade vid tornet i alla fall och det var inte jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.