Translate

lördag 22 oktober 2011

Ring så spelar vi är slut.

God morgon.
Så var det lördag igen och som min tradition bjuder så bara måste jag lyssna på " Ring så spelar vi " på radion. Det blir liksom inte riktigt lördag annars! Jag känner mig hemma då och tycker om att höra om folk från olika platser i vårat avlånga land. Är allt en tradition från  mitt barndomshem då det var på radion vid frukosten där med.
Vad vi jobbade på igår då! Stycka och packa , städa och diska upp efteråt. Den som tycker att vi jägare får gratis kött han vet inte vad han pratar om.
Apropå älgjakt. Jag måste få kommentera en  insändare i Tranås Tidning härom dagen. En skrev om älgjakten och tyckte att det borde inte få visas bilder i tidningen på fällda älgar för att det blir så jobbigt och fel mot barnen! Men halllååååååååå! Vad är  konstigt med detta? Det kan inte jag förstå. Somliga verkar tro att kött vi köper i affären har tillverkats på en industri i stan! Ska vi då inte visa några bilder på grisar i slakterier heller  etc? 
Och jag måste säga att jag tycker att bli skjuten så som dom flesta älgar blir är  ändå en snabb död. Inget plågeri, jämfört med de ofta långa och jobbiga och stressiga transporterna till slakterier för tamdjur.
Dessutom så finns det då såååå mycket annat vi borde förbjuda vad gäller vad vi ska visa barn. Tex alla dessa vansinniga skjutspel som ungar sitter och spelar och bilder på dödade människor rullar framför deras näthinnor  timme efter timme. Varför bromsar vi inte det istället? Men, nej det är ju en industri som folk tjänar pengar på så det går såklart inte.
Mina barn har inte haft det så lätt alla gånger. Jag var ganska hård vid dom då det gäller att inte få spela vilka spel som helst. Jag anser att det inte gav dom något endaste bra.
 Och dom var med och slaktade kalkoner då vi hade sådana på gården. Vad jag förstår så har dom inte farit illa av det.
Att ta hand om gårdens djur eller viltet i skogen har väl  på något vis alltid funnits med hos människan. Alla är ju inte vegerianer. Tack o lov.

Nu kokar en stor gryta med mandelpotatis på spisen och jag ska strax åka upp till jägarna för att laga en god lunch på Murikan. Har ni nu räknat ut vad det är för något, en Murika?
Fortsättning följer............

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.