Translate

fredag 20 december 2013

Förkyld

Så besviken jag är. Jag hade planerat att åka och hälsa på med mina hundar hos Maja, en av valparna, idag. Men med den hostan jag har så är det inte läge att åka och smitta folk. Så var det med det. Snopet men samtidigt kan jag inte klaga, det är första gången jag har hosta på i alla fall tre år.
 På spisen står en köttstek och puttrar, hundarna har fått mat och väntar på att få gå ut. Efter en regnig natt så verkar det bli en fin dag. Stilla och solen börjar synas bakom molnen.
 Livet är gott att leva. För mig. MEN jag våndas då jag vet flera i min närhet som kämpar på med sina cancersjukdomar och andra eländiga sjukdomar. Det kan ta ner humöret snabbt. Man somnar i tanken på dessa vänner och vaknar i samma tanke. Önskar man hade ett trollspö och kunde ta bort sjukdomarna, bara så.....Att man kunde göra något konkret som blev bättre för dom. Usch vad detta är jobbigt.
Jag tror att har man som jag haft cancer en gång så kan man inte låta bli att undra varför jag lever ännu medans andra inte får leva! Varför mår jag bra men somliga av mina vänner får tillbaka cancern? Vad är egentligen meningen?
Ja jag lär inte få svar på dessa frågor, i alla fall inte här i detta livet. Får ta en dag i sänder och göra det bästa av situationen.
Nu så här i tomtetider så får ju människor för sig att göra lite godhjärtade saker. Hörde du om busschauffören i Stockholm som överraskade alla sina passagerare med att sätta en julklapp under deras säten!? Det var väl en kul ide´.  Lysande, mer sådana positiva initiativ vill jag se.
Hörde också om en liten kille som hade sett flera uteliggare på väg hem och han kunde inte släppa detta att han hade mat men inte dom. Gav sig inte förrän han och hans pappa hade gått och köpt, jag tror det var hamburgare, mat och delat ut till dom alla. Sedan hade han jobbat vidare med dessa tankar. Jag älskar dessa företagsamma barn, så oförstörda och så framåttänkande. Vilka företagare det kan bli av dom. Härligt , eller hur?
Något barn hade tagit av sina sparpengar och gjort julklappar som han delade ut bland annat till nyanlända barn från andra länder.  Helt underbart.
Idag sker en sådan fantastisk händelse i Adelöv. Idag är barn från Tjernobyl gäster i församlingshemmet. Traditionella julbaken, julpysslet, gudstjänst i kyrkan och så god mat och härlig samvaro tillsammans. Det mest fantastiska att vara med om är då barnen får var sin julklapp, dessa barn som har ett tufft förflutet, den glädjen och stoltheten i deras ögon, den är värd hur mycket som helst. Jag har varit med några gånger genom åren men jag lär inte åka dit idag och smitta dom med min hosta. Men hoppas verkligen de får en fin samvaro och gemenskap där i dag.
Nu ska jag göra lite nytta, mot kontoret......
Önskar dig en riktigt fin fjärde advent helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.