Translate

söndag 22 december 2013

Jul i vårt hus

Så kan julen komma hit till vårt hus också. Nu är det klart. Idag har jag städat, skurat hundbädden och under soffan och sådant som man inte gör varje vecka. Granen är inne och färdigklädd. Jag har julpyntat och lagt på mina juldukar. Jag har bakat pepparkakor, jullimpan och gjort lite till godis. Nu står tomtegröten och puttrar på spisen.
I morgon ska jag koka och griljera vildsvinsskinkan , griljera den vanliga skinkan, göra revbensspjäll och köttbullar. Sedan är det bara att frossa och njuta.
Läskigt vad bra vi har det.
I år har jag klätt granen i blått och guld. Ja lite silver också. Och så massor med svenska flaggor. Känns bra att pynta med just flaggor i dessa tider av demonstrationer. Massor med svenska flaggor.
 
Långt från alla har det så bra som oss. Det är alltid med ett visst vemod man pyntar och lagar mat då man vet att många har det så dåligt på olika sätt. Många lever i misär, somliga lever i rädsla under julhelgen, somliga lider av ensamhet i juletider. Somliga är sjuka och lider av den anledningen.
 
Såg just på nyheterna om maten för pensionärer i Skövde, maten som de får hemkörda i matlådor, verkar inte så smaklig precis. Vad sägs om potatis som är stenhård med hål i mitten? Eller uppvärmd olagad fisk? Inte kul det heller. Hur har dom som lagat detta tänkt sig detta? Jag bara undrar.
En kontrast till detta tema. Vad sägs om att köpa en plats i Paris under 2014 för att få provsmaka en av världens äldsta viner? Finns tio platser att köpa, varje kuvert kostar visst 150 000:- Ja, olika är livets lotter verkligen.
Nu måste jag gå och röra i gröten. Önskar dig en fortsatt trevlig kväll.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.