Translate

tisdag 4 februari 2014

Förrädiska isar

Som du kanske vet så bor jag ju väldigt nära en skapligt stor sjö. Senaste dagarna har naturen visat hur stark och stor den är jämfört med oss små människor. Bland annat så räddade en av våra bästa vänner två personer som gick genom isen i går. Han och en kompis satt och pimplade på isen, vana fiskare som dom är och utrustade med isbill och andra bra redskap. Längre ut på isen är ett äldre par som också är vana fiskare. Men trots detta så går de igenom bägge två på två olika ställen. Killarna lyckas alltså rädda bägge två, mirakulöst nog. Mannen hade visst 29 grader i kroppstemperatur då han anlände sjukhuset! Så han har fått stryk men han lever i alla fall.
Usch och fy. Jag gillar inte isar. Och inte blir det bättre då man hör om sådana här trauman.
Varför är då isen så lurig? Den ser ju bra ut, i alla fall bitvis. Jo därför att den här sjön är djup och tillräckligt stor för att vindar ska kunna ställa till isen. Den frös till väldigt sent i förra veckan och är alltså inte tjock ute på mitten om jag förstår rätt. Så kommer då folk som vet att alla andra småsjöar har jättefina isar och åker med sparken rakt ut! Inte bra, inte bra.
Ja nu är vi tacksamma att allt gick bra även denna gång. Och hoppas att det räcker nu med isfarligheter. Kompisen vill ha med mig ut och pimpla i veckan men jag föreslog om vi skulle ta ett dike i stället. Kanhända fiskelyckan inte är så god där förstås men riskerna är ju små också! Nja, vi får väl se. Tror inte jag hinner med något sådant i veckan. Nu ska jag återvända till kontoret. Har redan avverkat ett pass trots att klockan bara är halv nio på morgonen.
Ha en bra dag och var rädd om dig om du ska ut på isarna i vårat avlånga land. Det är inget att leka med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.