Translate

tisdag 11 februari 2014

Slit och släng samhälle.

Kluven glädje. Idag fick jag en beställning igen av min bok. Andra nu på några dagar. Jag blir så klart glad då min bok fortfarande lever sitt liv och kan påverka och beröra medmänniskor. Men samtidigt känner jag mig lite vemodig då en beställning oftast innebär att ännu en människa har blivit sjuk.
Så är livet .
Idag har Alice Babs somnat in. Nu får hon, som en tjej skrev på face book, sjunga i himlakören. Och så får hon umgås med vem hon vill. Inget besöksförbud i himlen inte. Gott att veta.
År du som jag, att du kommer i perioder i kollision med materiella ting? Jag är så i alla fall. Senaste tiden är det en skrivare och dammsugaren som har åbäkat sig.  Skrivaren krånglade från början men inte förrän nu efter ett halvår började vi säga ifrån och ifrågasätta trasslet med den. Du milde vad jag har ringt och lagt ner mycket tid på denna skrivare. De som sitter i supporten har ju sina mallar och listor att följa, felsökningar och checklistor. Uj uj. Ni som känner mig vet ju att jag inte ofta blir arg. Men jag fick faktiskt till slut kräva att få prata med en chef för att komma tillrätta med problemet. Och efter mycket diskussioner och förklaringar om alla turer hit och dit så fick jag till slut en ny skrivare. Den är ju på garanti och meningen måste ju ändå vara att kunna använda den, trodde jag i alla fall. Så skulle det vara med retursedel så jag kan skicka tillbaka den gamla, men se det var det inte. Så nu får de skylla sig själva, nu ställer jag ut den i garaget och där får den stå i väntan på tippen om jag inte hör av dom. Jag tänker inte betala frakt också efter allt strul.
Dammsugaren då? Ja , vi köpte en ny för ett år sedan. Och succesivt tycker jag att den har skrapat allt mera i golvet, inte så där tyst och skönt som det var till en början. Så då jag började titta efter ordentligt visar det sig att hjulen på munstycket har halkat av sin position. Det var där det skrapade. Då var jag först in på Media Markt där vi köpt den, först till serviceinlämningen, men de hade inga reservdelar. Nej, såklart att dom inte har det! Varför skulle dom ha det? Dessutom kom det fram att garantin bara gällde själva dammsugaren, munstycke och andra delar är bara garanti ett halvt år! Såklart.Han killen där bad mig gå in i butiken och höra på avdelningen för dammsugare om han hade ett nytt munstycke kanske. Men Nej såklart har han inte det. Varför ska man ha det. Men kan man tänka, killen som jag pratade med i butiken hade just denna dag fått igenom att få hem lite reservdelar bland annat munstycken!
Han hänvisade istället till electrolux butiken, de har delar, trodde  han ja!
Då jag kom dit fanns det minsann inga delar hemma inte. Men de kunde gärna beställa. Ett nytt munstycke för 420 kronor! Det är ju halva priset vad jag gav för hela dammsugaren. Jag började vid det här laget bli tämligen frustrerad. Frågade killen om han inte tyckte det var retligt att inte grejerna håller längre än så här. Och att det inte går att laga. Det var ju bara de små hjulen som var trasiga, allt annat är ju som nytt på munstycket. Jo det höll han väl med om men det är ju som det är.
Ja, jag beställde ett nytt munstycke och har nu även hämtat det. Och betalat. Så nu dammsuger jag för glatta livet igen. och du kan tro att jag har stenkoll på hjulen och annat på detta munstycke. Minsta tendens till att det pajar inom ett halvår ska jag gå tillbaka med den. Så det så.
Hm, börjar man bli en gnatig surtant måntro? Nej, jag blir bara så ledsen på detta släng av saker som går sönder och dessutom inte är gjorda för att laga.
Nu ska jag se på OS sammandrag. Ha en fortsatt bra kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.