Translate

torsdag 19 juni 2014

Livets hit och dit.

Ikväll kommer korna till Målviken. Ser fram mot det. Har senaste dagarna jobbat rejält med att få upp nytt stängsel då jag under vintern har rivit ner den gamla taggtråden o stolp. Nu är det största betet klart för kossorna att komma och njuta av allt grönt och gott som finns där.
Har också de senaste dagarna jobbat mycket med trimmern både här hemma och andra ställen. Otroligt vad gräset är frodigt och växer fort i år. Tycker det är jobbigt att bära på den stora maskinen men försöker tänka att jag har det bra som inte behöver gå med lie som man fick göra förr. Fast det är klart att det var nog en viss känsla med lien också. Inga hörselskydd behövs, inte är den så tung och inte låter det något utan man kan höra fåglarna ändå. Men slitigt för kroppen var det såklart.Ja allt har sina för och nackdelar.
Idag är det regn på ingång och jag ska luncha med ett par kompisar. Ska bli jättekul. Den timmen lär gå fort.


Nog är naturen häftig. Ser du spindeln? Man får verkligen anstränga sig för att upptäcka den då man går där i havet av blommor och gräs. Plockade mig en vacker bukett då jag gick hem från stängslandet häromdagen, underbart.

Livet har också än en gång visat sin grymma sida. Under loppet av en vecka har två i min närhet fått lämna jordelivet. Anne, tjejen som aldrig klagade trots att cancern bröt ner henne bit för bit. I fyra år har hon tappert kämpat och försökt hålla humöret uppe. Jag har så dåligt samvete att jag inte var hos henne flera gånger. Vi pratades vid för några veckor sedan och vi hade sms kontakt en vecka innan hon dog. Men det blev aldrig någon mer träff. Det får jag leva med. Men jag vet att hon hade sin  familj nära och säkert var många vänner och släkt vid hennes sida. Än en gång, vänta inte då du vill hälsa på någon eller ringa någon. Vänta inte.
Så i går fick Birgit somna. Birgit som har levt ett långt och troget liv. Hon kämpade för att hålla sig kvar vid livet men fick till slut ge upp. Nu får vi minnas henne. Jag kommer nog alltid att förknippa henne med kräftor som hon var så enormt glad i. Tror aldrig jag sett någon äta kräftor så väl och njutande som hon.
Vila i Frid vänner. Nu lider ni inte mera. Nu får ni ha ro.
Jag lånar här versen som stod i Annes begravningsannons, tycker den är så oerhört stark.

Jag sover gott, ej mer jag smärta känner.
Tyst dödens ängel viskar sov i frid.
Gråt icke, käre make, barn och vänner.
Jag vilar nöjd och fri från jordens strid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.