Translate

fredag 9 augusti 2013

Kräftornas VM på Ören 2013

Vilken lycka att jag är gift med en så klurig och uppfinningsrik man. I går var det ju kräftfiskepremiär. Ett alltid lika speciellt fenomen som jag har lärt mig att tycka om efter alla år här i Småland. Men i år blev det lite som att starta om igen, att börja på nytt, nya möjligheter och ny känsla. "Eget" vatten, egen båt, vi två han vid burarna och jag vid årorna. Båten vi använder har höga kanter, inte det lättaste kanske för att häva i och ur burar över relingen. Och Patrik ont i ryggen och besvärligt att sitta och dra och hiva.   Sagt och gjort. Då uppfinner han ett bord som han snabbt gör en prototyp av. Vi håller nu på att vidareutveckla detta bord men så här långt funkar det alldeles ypperligt.
Örens kräftor är små så av 100% som vi får upp i burar så slänger vi nog i 95% tillbaka i sjön. Nu med detta bord så sorterar vi löpande ute på sjön och sparar både tid och ryggar.
Laddad båt med burar och linor.

En del av fångsten

 
På det lilla bordet blir det som en landgång för kräftorna och av en underlig anledning så går de flesta små kräftorna på rätt håll och ramlar så tillbaka i sjön av sig själva! Smart eller hur? En annan fördel är ju också att dom då får testa att dyka från ganska hög höjd! I alla fall i kräftors värld tror jag. Dom klarar det alldeles utomordentligt bra kan jag tala om.

 
Här har vi två mästare som tävlar om vem som dyker först. Denna gång föredrog dom huvudet före.
Härom helgen var det thriatlon i Örserum, nu är det helt klart dags för kräftornas egna VM i dykning från ofrivillig höjd. Somliga har sina bra dagar , andra drar nitlotten och går på fel håll, ner i hinken! Grymt, jo nog är det det. Tur att man inte är en kräfta.
Trevlig helg önskar jag dig, simma lugnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.