Translate

onsdag 7 augusti 2013

Planteringsdags

Så har jag kommit dithän att äntligen få sätta lite plantor i den nya rabatten. Alltid lika roligt. Att se bilder i huvudet hur det kommer att se ut om ett par år, vilka färger man ska kombinera mellan, vilka som ska stå bredvid varandra osv. Sedan vet jag ju att det inte alltid ser ut som jag tänkt mig efter ett par år, definitivt inte efter flera år. Då breder de ut sig och någon är starkare än en annan osv. Mellan mina valda blommor kommer ett o annat oönskat gräs upp också såklart. Ja, det är väl det som är tjusningen med växter. Att plantera, ta bort, flytta och få nya ideer. Ett kreativt skapande.
Jag ska nog åka till Gränna idag för att inhandla några små växter. Inga mängder, men några. Är dessutom sååå roligt att bara gå och titta och drömma.
Maken har glömt telefonen på köksbordet då han åkte förut så jag får vara telefonsvarare också idag.

Undrar var huggormen har tagit vägen föresten. Vi såg ju en jättestor orm vid jordkällaren för några veckor sedan. Usch, hoppas den har flyttat långt långt bort. Jag gillar inte ormar. Dom är så kalla och oberäkneliga.
Hörde du föresten om den ormen som hade rymt från en djuraffär och slingrat sig upp till lägenheten ovanför? Troligen genom ventilationen. Väl där har den strypt två barn!!! Fy så vidrigt vedervärdigt. Knappt man tror det är sant. Jag minns inte i vilket land det var....

I köket är det livat för tillfället. Moa och Zelma dansar schottis tillsammans eller vad dom nu håller på med. Kul verkar dom ha.
Stunden närmar sig också för att sätta i kräftburar för första gången. Otroligt vad snabbt tiden går. Man pratar om att sedan i augusti då ska vi fiska kräftor. Och vips så är man där. Jag ska försöka plocka lite med det idag och se om jag får tag på dillkronor till ett litet första kok.
I går kväll njöt vi av något annat otroligt gott må du tro. Vi njöt av stekta kantareller och lök på rostad macka. Mums, så gott.
Nu har hundarna lekt klart och väntar på att få gå ut. Dags att fånga dagen med andra ord. Inte sitta här och slöa. Onsdagen den 7e augusti, nu kör vi ..........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.