Translate

fredag 15 november 2013

God fredag önskar jag dig. Sitter här vid köksbordet med en kopp kaffe. Laddar för dagens görslor.
Nöjd med gårdagen då jag fick bort allt stängsel som skulle bort före vintern. Nu ligger det torrt under tak och nu får jag ladda för att ta bort gamla stängsel och taggtråd i nästa steg. Men det har jag hela vintern på mig, ja så länge det inte är snö att pulsa i vill säga. Får ta en bit varje vecka...
I går var jag på bilverkstan hos David. Blir så fascinerad av alla olika yrken. Varje jobb har sin tjusning och kräver sitt. Att vara bilmekaniker måste vara ett tålamodsprövande jobb, minst sagt. Både jobbigt att plocka i och ur saker hela tiden men framförall att kunna komma åt i de ofta små utrymmena som det ger att bege sig in under en motorhuv. Pilligt.

 
Pilligt pilligt. Likheter finns med vården också även i en bilverkstad då dom har det som liknar rondskålar eller vad det heter? Skillnaden är att på bilverkstaden har dom magneter i botten så de står kvar i motorrummet.. Fiffigt.
 

 
Var tvungen att stanna upp igår då jag gick ute i betena. Mitt i allt det blöta bruna sörjiga geggiga så lyser den gröna mossan så otroligt intensivt grönt. Sååå vackert.
Nu går naturen till vila och laddar om inför nästa vår. Nog är det häftigt.
Hur är blommor och växter funtade i varma länder måntro? Slås av funderingen nu. Dom får ju inte den naturliga vilan som vår svenska flora får. Blommar de hela tiden, oavbrutet? Hm, ingen aning faktiskt. De kanske har sina växlingar dom med, vad vet väl jag.
 
Moa sitter på stolen mitt emot mig nu med bedjande ögon, hon vill helst av allt sitta i mitt knä just nu. Men jag tycker hon är för blöt om tassarna efter morgonpromenaden så hon får sitta där och titta på mig i stället.  Hon är så otroligt kelig. Sitter vi i soffan vid tvn så nog ska hon ligga i mitt knä. Zelma också, men hon blir så varm efter en stund så hon flyttar sig mellan mitt knä och mattan eller en annan fotölj.
Nu la sig Moa tillsammans med de andra två hundarna på deras pläd, alla i en hög tillsammans. Ofta ligger katten hos dom också. Kul då dom trivs så bra ihop.
 
Nu ska jag jaga vidare, försöker nå en kvinna som är jätteduktig kyrkomålare. I vår kyrka nu under renoveringen hittades en gammal "skylt" som har årtalet inmålat , original från 1902. Vi skulle vilja bevara det på bästa sätt och göra något av det. Men känner att vi behöver råd om hur vi ska handskas med den. Så vi inte förstör den.
Ikväll är det missionsauktion i Åsens missionshus, tror jag. Är sugen på att åka. Vet ju att det är så roligt då man är med. Alltid något speciellt och minner om min barndom då jag sprang med paket och varor till folket som handlade för hela hjärtat samtidigt som auktionisten drog en rolig historia från podiet eller någon annan hade en rolig sak att vitsa om. Får se om vi kommer iväg. Annars blir det väl en lugn kväll hemma. Det kan vara gott det med.
Önskar dig en riktigt bra helg. Hoppas du får göra något roligt eller något bra, något som ger dig något gott.  Jag hoppas få baka lussekatter. Det kan man inte äta för mycket av.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.