Translate

fredag 2 november 2012

På resande fot

Hej vänner.
Var tog jag vägen... och var tar tiden vägen?
Jo, jag är i Jämtland hos mina kära föräldrar. Med andra ord har jag fått så lov att ta ett brejk från husrenovering och annat. Och det känns faktiskt väldigt välbehövligt. Både för kropp och själ

Här var det snö härom dagen men den hann tyvärr blaska bort innan jag kom . Så nu är det mörkt och regnigt och typiskt november väder.
Vi har haft det bra i alla fall idag. Vi har nämligen bakat mormor bröd. Eller mommabröd som vi säger. Hade tänkt visa lite bilder från dagens bak men jag kommer inte åt bilderna från denna dator så det får vi ta en annan dag.

Så jag får berätta för er en annan dag om fjäla och spjolk etc....

Hur har veckan annars varit? Jo, mycket har hänt. Har såklart varit massor i Målviken där nu köket börjar växa fram i form av köksskåp och färdigmålad pärlspont osv. Åkte på att ge mig ut på logen än en gång för att måla panel för utsidan av huset, kallt var det men funkar ju då man får stå inomhus i alla fall. Värre att stå ute och måla nu.
Vi var ju på Ikea och hämtade köket i måndags, Uj uj, det är verkligen ett test för äktenskapet kan jag säga. Vi fick börja med att gå upp till köksavdelningen där vi fick skriva om vår beställningsorder lite och där ändrade vi oss även vid valet av köksluckor.
Med plocklistan i handen så gav vi oss så ut i varuhuset för att plocka i hop köket! Planen var ju att få köket hemkört men det hade dröjt ytterligare en och en halv vecka då och det har vi inte tid att vänta på, så vi gjorde det själva.
Sagt och gjort, vi gick från hylla och fack till nästa hylla och fack och fyllde två stora kundvagnar med köksdelar. Vi kom till en kassa där en trevlig tjej var oss behjälplig. Men se nu kommer det mest tidskrävande av allt . Nu ska hon gå igenom allt en gång till och summan ska stämma på kronan på plocklistan och hennes saldo. Och se , det gjorde det ju inte! Först var det över 400 kronor för mycket. Vi hade varit väldigt noggranna med att lägga allt väl synligt så hon snabbt skulle kunna scanna av varorna. Men ändå fick vi hålla på länge och leta, innan vi kom fram till att vi hade tagit dubbelt av en låda. Det dråpliga var att det faktiskt stod på lappen under hyllan att den bestod av två delar, så då tog vi två delar, en kartong av varje. Tydligen så var det fel uppfattat. Dom menade visst att det var två delar i en kartong och hade troligen två olika emballage...... inte så lätt att gissa sig till det.
Ja ja, nu hade vi fått bort den varan. Men se då fattades det 16 kronor istället!!!!! Och nu fick vi sannerligen leta. Vi vände och vred på allt och efter en låååång stund kom vi på att det låg en liten tunn skyddslist under alla kartonger, den som skyddar bänkskivan från ångan av diskmaskinen!!!! Suck. såklart var det den, att vi inte tänkte på det!
Nu kom ett biträde förbi och bjöd på choklad, TACK den gjorde gott.
Jaha, tror du att vi är färdiga nu? Ack nej. Då vi nu ska kvittera så visar det sig att säljaren uppe på avdelningen har missat att skriva under ordern!"!!! Inte annat än att ringa efter henne så hon fick springa ner till kassan för att sätta sin signatur.
I denna stund var inte Ikea mycket värt kan jag säga. Jättehungriga och stressade då vi skulle vidare på nästa uppdrag!
Det sista hämtade vi på lagret och det gick snabbt i alla fall.
 Köket lastade vi av i Målviken sent på kvällen , trötta och förväntansfulla. Måtte nu allt vara med.

Och faktiskt verkar det fungera. Ja inte allt! Det funkar inte med den fronten vi vill ha till den diskhon vi har valt! Det skulle väl tydligen vi ha fattat också! Eller???
Ja , det blir allt ett besök till framöver, men vi ska se först så det inte är ännu mera som blivit tokigt.

Ja, det får väl inte funka för smidigt kan man tro.

Nu ska jag fortsätta mysa med mor och far. Och mina små hundar som såklart är med mig här. Jag lekte kurragömma med dom förut. Är så roligt då man är på ett nytt ställe, då kan dom yra runt länge innan dom hittar mig. Idag gömde jag mig tex under skrivbordet och bakom duschen! Oj, vad dom letade och vi skrattade så.

Om en stund är Oscar med på tv, på barnkanalen där han bakar tårta med en flickidol. Jag vet sedan tidigare hur det gick...

I morgon ska vi åka till kyrkogården och tända lyktan på min farmors grav. Jag tror det är första gången på trettio år som jag är hemma så jag kan besöka kyrkogården på alla helgona helgen. Så jag ser faktiskt fram mot det.

Jag önskar dig en riktigt bra helg. Var du än är eller vad du än gör.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.