Translate

tisdag 25 september 2012

Tänkande nätter

Tisdag morgon, klockan är nu bara halv sex då jag sitter här vid datorn. Ett tänt ljus vid min sida. Ute regnar det, för ovanlighetens skull!!
Kan inte sova......inte helt ovanligt numer. Jag är egentligen jättetrött men har för mycket i huvudet. Plus en katt som älskar att vara ute och jaga möss på nätterna. Så han väcker mig flera gånger per natt då han ena stunden ska ut och så står han i nästa stund utanför fönstret och jamar och vill in....Är då klockan framåt tre tiden så kan det var tji att somna om.
Vid ett par tillfällen har jag gått på niten att öppna åt honom och släppa in honom bara för att se att han har med sig bytet in, stolt och mallig katt!!! Ut med honom och bytet igen....Den gick jag inte på i natt i alla fall.
Men i natt blev det en sådan snurrig natt.. Lyssnade till Patrik som sov så gott vid min sida. Försökte inspireras till ro jag med.... Låg och snurrade runt i sängen ett par timmar innan jag gav upp.
Nu har jag istället gått igenom mitt bildspel inför onsdagens cafekväll i Tranås. Är inbjuden till bröstcancerföreningens träff där och ska då berätta om min resa med cancern....och nu var det ju ett tag sedan jag berättade om det så en liten generalrepetition satt inte fel.

Underligt varför nätterna ska vara så "tänkande". Jag menar, varför ska så mycket tankar och frågor snurra i huvudet då för? Känner du också så ibland?
Jag vet att saker kan kännas jobbigare under natten, att jag funderar och krånglar till det. Dagen därpå så kan denna sak upplevas på ett helt annat sätt. Känns det igen?
Men under natten så kommer så lätt tankar på vänner i min närhet som inte mår bra. Vänner som jag skulle önska jag kunde göra mera för, kunde hjälpa.... Ja, det är väl den där hjälplösheten som spelar mig spratt på natten kanske.

Ja ja, nu har jag ju varit nyttig en stund här i min ensamhet och måntro om jag skulle kunna krypa ner och sova en sväng nu kanske. Kan vara värt ett försök. Jag kommer säkert att sova som en stock framåt halvsju om jag har det lugnt omkring mig? Då brukar John Blund dimpa ner om inte förr för min del.... Men jag vet en väckarklocka som strax sätter igång. Kanske lika bra att dra igång en kopp kaffe.......Vi tar en stund i taget så löser det sig....det med....
Önskar dig en bra dag där ute i höst Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.